Japanske bruktbilfabrikker

I Japan selges det ikke spesielt mange nye biler for tiden. Også oktobertallene var deprimerende. Så hva skal bilfabrikkene gjøre da? Tjene litt på andre deler av bilomsetningen vel. De kan jo for eksempel bli bruktbilfabrikker.

Publisert

Dette er en tendens man har kunne følge i Japan en stund. Toyota og Fuji (Subaru) har allerede hatt et tettmasket nett av oppkjøpere ute i markedet, men de brukte bilene som er kommet inn den veien er priset av og distribuert gjennom de vanlige forhandlerne.

Honda skal ha sitt eget Honda-brukbil-nett oppegående i april. Da har Nissan allerede hatt sitt i gang en måned, men Honda går enda et skritt videre og skal bygge nok et eget auksjonssenter i Tokyo, i tillegg til de som fabrikken allerede har i Osaka, Nagoya og Fukuoka.

Det skal bli spennende å følge med på dette. På tross av at man skulle tro at produsentene har alle fordelene når det gjelder å håndtere eget materiell, bare tenk hvor lave utgifter de egentlig har ved påkost i forhold til frie forhandlere, så ser man ikke det i praksis. Bruktbiler er en helt egen næring, der skal man virkelig være fagmann for å lykkes.

Vi har hørt om mange gode bruktbilfolk som har begynt med nytt, med suksess. Men aldri om en dyktig nybilmann som senere også har fått suksess som bruktbiloperatør.

Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no

Powered by Labrador CMS