-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kampen om de Luxe-tronen
I fjor solgte Lincoln snaue 75.000 biler i USA. Cadillac solgte 132.000 mens Lexus endte på 214.000. I kampen om den edleste bilsalg-tronen kjemper amerikanerne i motvind.
Lexus, som ikke har tradisjon, ingen røtter, egentlig ingen kred i det hele tatt, og som kommer fra et land som per definisjon ikke burde ane noe om luksus, overklasse og premium, har i en årrekke vært på toppen blant premiumbilene i USA.
Da tsunamien traff Japan for et par år siden måtte de vike plassen, Mercedes og BMW har slåss om den i noen år nå, men fjorårstallene viser at Lexus økte med 23 prosent, mer enn noen av de tyske tronpretendentene.
Selv Audi, som med alle sine modeller ikke selger mer enn Cadillac, hadde en lavere fart oppover. Men tross alt raskere stigning enn de to amerikanerne. De solgte begge mindre enn de hadde gjort i 2011!
Dette kommer til å bli et hovedtema på Detroit-utstillingen. Kampen om topp-plasseringen blant premium-merkene. Ikke bare på grunn av den enorme prestisjen det vil gi, men på grunn av den utvilsomme marginen som disse bilene opererer med.
De fleste regner vel med at om et par års tid er Lexus tilbake i tet. Merkenavnet alene er jo så genialt at det antakelig garanterer for ny suksess. Det er ikke de samme assosiasjonene dersom du sier Cadillac eller Lincoln – dessuten er det meget enklere å stave Lexus.
Men det er andre detaljer som gjør at det er lett å tro på dem. Det er riktignok en tid siden jeg ruslet på Manhattan, men jeg er fortalt at man opplever akkurat det samme i dag.
Gå inn til Lexus-representanten på 11. Avenue, mellom 56. og 57., og du får følelsen av å ha blitt invitert inn på et stilig luksushotell. Tykke tepper, diskret lys og elegante folk som er klare til å gjøre akkurat det du ønsker de skal gjøre.
Et par kvartaler lenger sør finner du Lincoln-butikken. Som er akkurat det – en butikk. Grelt lys, en del biler parkert omkring og der luxus-Lincoln står dør-til-dør med vanlige Forder. Ikke akkurat up-market.
Det skal det rettes på, lovte Fords trollmann, Alan Mulally, da han avduket Lincolns nye flaggskip, MKZ ved en egen forestilling i – hvor ellers – Lincoln Centre rett før jul.
Bilen er sikkert bra nok den, jeg har ikke sett den, men å møte en tro kopi av det de kalte konseptbil ved forrige Detroit-utstilling, er vel ikke akkurat noe som får folk til å måpe begeistret.
Men han lovte i hvert fall at nå skulle Lincoln re-introduseres, ikke minst ved at man legger vekt på kundebehandling. Men en kompis på vei til Detroit, fortalte at lyset i Ford-butikken på 11. Avenue, var akkurat like grelt som før.
I skrivende stund vet jeg ennå ikke hvordan kampen vil utkjempe seg. Vi vet at Cadillac kommer med en elektrisk Volt-avledet utgave. ELR skal den visstnok, ikke særlig overraskende, hete.
Lexus kommer med en ny IS – ikke akkurat noe å gå i fistel for. Lincoln har altså endelig sin MKZ klar, og kommer med en ny MKC (som du skal møte i en egen presentasjon her på BilNorge.no).
BMW vil nok blant annet vise 4-Serien mens Mercedes skal åpenbare den nye E-klassen i diverse varianter.
Det vil med andre ord være i den nedre delen av Premium det kommer til å skje i år, med mindre noen drar en skikkelig overraskelse. Og den overraskelsen kan selvfølgelig komme fra en skikkelig outsider, Infiniti. Med et salg på 120.000 og 22 prosent økning må man virkelig ta dem også alvorlig.
Vi vet de kommer med en ny G-modell, men se ikke bort fra at de begynner å lukte Cadillac-blod til de grader at de velger å sette inn et skikkelig støt.
Uansett gleder jeg meg til brikkene har falt på plass om en dag eller to, slik at vi kan få et skikkelig inntrykk av veien videre.