Lagonda tilbake

Det ene førkrigsluksusmerket etter det andre vekkes til live igjen. Nå er det Lagondas tur.

Publisert Sist oppdatert

Ønsker utfordringer
En av favoritt-Lagonda-historiene mine kommer fra en aldrende britisk motorjournalist som fortalte at han som ung gutt, tidlig i 1930-årene, gledet seg så vanvittig for han skulle være med foreldrene til Venezia. Han hadde nemlig oppfattet at der var gatene fulle av hans yndlingsbilmerke: Lagonda.

Skuffelsen var enorm da han oppfattet at de het Gondola.

Nå forteller Ulrich Betz, den dynamiske Aston Martin sjefen at Lagonda, som er en del av Astons arvegods, skal gjenopplives.

- Etter mine 8 år hos Aston Martin, fire av dem med god fortjeneste og 16 måneder i full frihet (solgt av Ford for halvannet år siden), er det på tide å tenke på langtidsplaner.

- Aston Martin er godt etablert nå, og med neste års firedørs Rapide og den mest spektakulære Aston noensinne, prosjekt One-77, har vi et godt fundament på 32 viktige markeder, men vi vil allikevel fortsatt ha et tilbud som er begrenset av merkets karakter: den ultimate sportsbilen!

Nytt spor
Det han ville frem til er at det er på tide å tenke biler som har et annet budskap enn Aston Martin. For eksempel luksus. Og de har jo en glimrende merkevare i skuffen. Lagonda fyller 100 år neste år, så der har du røtter også. Det som det hele koker ned til, er at Betz lover at vi skal få møte en flunkende ny Lagonda i 2012.

Før du fordyper deg i vår glitrende Lagonda-historie (KLIKK HER FOR Å LESE), er det på sin plass å minne om at det har gått en og annen Lagonda her hjemme også.

Gill-Johannessen, med adresse i Prinsensgate i Oslo importerte noen, og kjørte fort med dem i mange løp i 1920-årene. Etter det ble de en stund importert av Centrumsverkstedet som også tok inn Lancia og som ble drevet av en annen storartet bilsportmann, Macken Aas.

Etter krigen var det også noen som hadde agenturet, British Car og Italbil var to av dem, men ingen ble importert. Det kan kanskje endre seg nå.

PS!

A pro pos Aston Martin: Følgende er for tiden min favoritt-AM-historie, og den er også sann. Det vil si, denne er helt sann.

En ganske pen Aston Martin DB6 vant en liten skjønnhetskonkurranse i Frankrike i sommer. Eieren fortalte arrangøren at ”Min avdøde far het Gaston Martin, så jeg måtte love ham å tjene nok til å få kjøpt en”.

Powered by Labrador CMS