-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoco Bærum AS:
Tekniker / Bilmekaniker
-
Karosseriforum AS:
Daglig leder
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Lei veteranbil? Kjøp lok!
Dette må da være den ultimate utfordringen for en sann veteran-elsker. En skikkelig fransk etterkrigs-perle, til salgs i Sveits.
Jeg har en viss beundring for dem som steller med gamle motorsykler. Men de er tross alt ganske håndterlige. Du kan ha rammen i badekaret og motoren under kjøkkenbordet når du ikke jobber på den.
Personbiler går også an, det er tross alt ganske mange som har vært gjennom både en og to. Men så begynner beundringen å stige. Lastebiler er heavy, spesielt når vi snakker militærhistoriske. Sett i gang og restaurer en gammel tank-transporter for eksempel.
Busser er heller ikke noen spøk.
Og så har vi dem som jobber med fly. Noen er jo greie, en motor og resten er stag og duk. Men når vi snakker DC3 og tilsvarende begynner det å nærme seg hardcore. Spesielt hvis du skal holde dem flyvende.
Gylden mulighet
Men hatten virkelig av for dem med tog. Der snakker vi virkelig store masser og solide muskler. Men de av dere som føler seg hjemme i den verdenen, eller som kunne ha lyst til å prøve seg, har en enestående anledning nå.
Swiss Classic Trains GmbH har to av de gamle 141R-klasse lokomotivene som ble bygget i USA for et krigsherjet Frankrike.
Til sammen eksisterer bare seks, de er altså omtrent like sjeldne som etterkrigs Grand Prix bilene til Mercedes-Benz. Og at én kommer på markedet (jeg snakker både om bilen og lokomotivet), er en liten sensasjon.
God stand
Beskrivelsen tyder på at du ikke behøver jobbe så mye med det. Den kom med egen damp fra Frankrike til Sveits i 2006. Var gjenstand for en omfattende tre års restaurering, og er også forbedret og modifisert siden den gang.
Siste dampkjele-sertifikatet er datert desember 2012, og den har ikke vært kjørt siden.
Den er forresten utstyrt med Siemens ETCS – det betyr Electronic Train Control – som betyr at den kan kjøre 100 km/t og ikke trenger noen endringer, i hvert fall ikke hvis det er i Frankrike eller Tyskland du skal kjøre den.
Du finner alle nødvendige detaljer, blant annet instruksjonsbøker både for fører og verksted, eller en – det høres spennende ut – Breakdown Manual for Drivers på http://www.swissclassictrain.ch/en/
En liten trøst. Dersom du syns et svært damplok høres ut som meste laget skal de også selge en såkalt PTT-vogn – en postvogn. Nyoverhalt ved et verksted i Pilsen, Tsjekkia, og har fått nytt interiør med soveavdeling, spiserom, dusj&dass, og et skikkelig lite verksted med blant annet en 18 kW generator.
Denne er UIC-sertifisert (Union International de Chemins de Fer) hvilket gir den muligheter til å operere på hele det vanlige europeiske jernbanenettet.
Høres da ut som en skikkelig feriehytte?