-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Lucid Air
800 km + på en lading
Akkurat nå er det åpenbart rekkevidde som er i skuddet. Mer ekstremt enn noensinne. I hvert fall forteller nå Lucid Motors at deres Air Dream Edition Range vil ha mer enn 800 kilometer rekkevidde. Dette ifølge offisielle amerikanske EPA-tall – påstår de.
Dermed et det altså satt en ny rekord. Den slår Tesla Model S Long Range med mer enn 150 km!
Nå er det kanskje relevant å huske at Lucid enda ikke har levert en eneste bil.
Og kanskje like relevant: de forteller også at Lucid Air Dream Edition Performance med 1111 hk, og deres Grand Touring versjon har fått glimrende EPA rating – men når våre venner i Autoweek ser nøyere etter er i hvert fall ikke denne dukket opp på EPA-listene ennå.
Men det er ingen grunn til for mange konspirasjonsantydninger her. Opp gjennom sin utviklingshistorie har Lucid mange ganger vist at de leverer.
Og når Peter Rawlinson – han er både CEO og CTO – sier at den fantastiske rekkevidden ikke er oppnådd ved å lempe en kjempestor batteripakke oppi bilen, er det grunn til å høre etter.
Han er flink til å fortelle om 900 V batteriene og deres eget BMS (battery management system), om de miniatyriserte driv-enhetene, om ‘Wunderbox’ teknologien – alt det som er med på å sikre høy effektivitet. Eller til å få bilen til å kjøre lenger på mindre batterienergi enn konkurrentene.
Men til denne historien hører også at rekord-rekkevidde-bilen har en batteripakke på 113 kWt, mens den nærmeste Tesla-konkurrenten nøyer seg med 100 kWt.
Fremdeles finnes det ikke en eneste Lucid-kunde der ute som kan verifisere noen av produsentens påstander. Men nå påstår de at de første bilene skal leveres ut på slutten av året. Og da virker det som om de mener dette året. Da får vi kanskje høre mer.
Det nærmeste vi er kommet denne super-elbil produsenten, som til en avveksling ikke er kinesisk, men amerikansk, er noen stengte dører i det mest fasjonable forretnings-strøket i München. Der fortalte skilt at de skulle åpne på våren neste år.
La oss håpe det skjer, dette er dyre lokaler å holde stengt.