-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Monotracer på strøm
Da vi kjørte den vanvittige Monotracer for ca. 10 år siden, gikk den på BMW mc-kraft. Nå finnes den selvfølgelig i en el-utgave. Like sprø.
Jeg har tilbakelagt en del utrolige landeveis-kilometer i dette pliktløpet som heter hardt arbeid. Noen av de mest vanvittige, var i den sveitsiske Monotracer.
Bygget av en ex-Jumbo pilot i Swissair, som brukte mer tid på å slå seg gjennom sveitsisk byråkrati enn han brukte på konstruksjonen – han fikk endelig skilter på den første for 22 år siden.
Arnold Wagner var lei av å måtte la sin R90S stå når det bøtta ned, så han ville bygge noe på to som han kunne bruke også i møkkavær.
Han brukte det han hadde lært som seilflypilot og hybby-seilflybygger, og kom opp med noe som har to støttehjul til det går i en 15-20 km/t og et karosseri som ble målt til Cd=0,19 i vindtunnelen til VW.
Og som går aldeles vanvittig, 260 km/t der du ligger inne i en stor glasskuppel og gasser med høyre hånd på styret og bremser med høyre foten på en pedal og skifter gir, elektrisk, ved hjelp av en liten bryter ved venstre hånd.
Null til hundre på litt under 6 sekunder, men det kunne like gjerne vært 60. De andre trafikantene blir uansett stående ved det grønne lyset og bare måpe.
Noe liknende har de aldri sett – bokstavlig talt. Frem til de endret karosseriet for to år siden, var det solgt ca. 100 slike maskiner – og de er spredt over hele verden.
Dagens utgave koster 96.000 SveitserFranc – 30.000 mindre enn forgjengeren – og det gir resultater. Mer enn 25 i året ligger man på nå.
Og kanskje kan det bli enda flere nå som Wagner og hans kompanjong, Roger Riedener, har gjennomført de første turene med en E-tracer.
Der er BMW-drivlinjen erstattet med en 100 kW (omtrent det samme som bensinmotoren) el-motor og batterier nok til å tillate heftig kjøring i minst 150 kilometer. (Top Gear klarte vel å tømme en Tesla etter 90).
I el-utgaven veier den 550 kg, 75 mer enn en typisk BMW-motorisert utgave, og går minst like bra. Du sparer litt på at du slipper å skifte gir.
Batteripakken og elektronikken har man hentet fra Brusa – et navn vi også kjenner godt. Begge de to sveitsiske deltakerne i sommerens Viking Rally var utstyrt med strømpakker derfra. Med en solid strømkilde lades det hele på 50 minutter.
Riedener har litt peiling – han har fløyet elektro-modellfly i mange år og vet litt om kompakte elektriske kraftpakker. Han er ikke akkurat imponert over hva Tesla har fått til med sine (foreløpig) 140 millioner dollars og fire års utviklingstid – for å si det sånn.
”Vi kan bygge en slik i dag, dersom kunden vil ha den”, sier Riedener til Automobil Revue.
”Men da vil den koste 200.000 Francs. ”Men nå som de store bilprodusentene får opp stykktallet hos batteriprodusentene, vil prisene synke. Jeg tror at i 2011 vil prisen på en E-tracer være i nærheten av Monotracer. Da vil vi kunne øke salget med 50 %”.