-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nye biler, rett fra Frankfurt
Alle vet det ikke er bilutstilling i Frankfurt i år. Det stopper ikke oss. Her er nyhetene.
De årene det ikke er bilutstilling i Frankfurt, er det egentlig enda flere attraksjoner i strøket. Først kommer Automechanika, en utstilling som samler alt av det vi tidligere kalte ettermarkedet.
Med andre ord, verktøy, verkstedutstyr, rekvisita, deler – og ganske mange glimt inn i fremtiden også.
For når store konsern som Bosch eller ZF eller Hella eller Conti har stands som dekker halve haller ala Telenor Arena, sier det seg selv at det skal godt gjøres å komme tomhendt derfra, dersom man er bare bitte litte grann interessert.
Litt på sidelinjen
Men det jeg hentet derfra i år tilhører andre medier. Her skal du imidlertid få glimt av et par av de bilrelaterte merkverdighetene vi vel egentlig ikke ventet å finne der.
RoadKart, for eksempel. En slags Ariel Atom som har lagt på seg litt.
De som har bygget denne har vært innom dette temaet før. Men da har vi snakket om noen buggy-aktige greier, på grensen til gokarts. Dagens tilbud snakker litt mere alvor.
En motorsykkelmotor på 999 kubikk og 117 hester. Bare 620 kg. Da er vi i Golf R-land når det gjelder effekt/vekt. De lover oss da også masse aks og 180 km/t.
Men konseptet er foreløpig underlig. Du leier kjøretøyet for snaue 200 euro for et døgn og maks 300 kilometer. Og dersom du ikke er i nærheten av Münster, der disse folkene holder til, leverer de deg en bil på døren, eller på nærmeste jernbanestasjon, sier de.
En forretningsplan jeg vel egentlig ikke helt begriper. Men de ville ikke fortelle meg hva den ville koste hvis jeg ville kjøpe en, derimot kunne jeg gjerne få et tilbud på langtidsleie.
Postbil
En annen attraktiv bil jeg heller ikke kunne kjøpe hadde Deutsche Post uniform på seg. En fire kubikks batterielektrisk varebil, som blir bygget av noe som heter Street Scooter. Dette er et selskap som har sprunget ut av innovasjonsmiljøet rundt den tekniske høyskolen i Aachen. I 2010 kom deres første kjøretøy.
Posten ble etterhånden så begeistret at de overtok det hele selv for halvannet år siden. Det bygges fremdeles sivile utgaver, også e-sykler og elektriske trehjulinger – men det er vel ikke tvil om hvem som er den viktigste kunden.
Muligens så du en av våre små notiser nede til venstre for noen dager siden som fortalte at et par hundre elbilprodusenter synes kinesiske myndigheter kanskje er i meste laget. Med andre ord: mange av dem vil forsvinne.
Kinesisk
Jeg har vel kanskje følelsen av at lille ZD fra Yinan er blant dem, selv om de har masse E-merkinger og Europa-kontor i Livorno, Italia.
Men de som satt på standen og viste frem 2,8 meters to-seteren var selvfølgelig sikre på at det ikke gjaldt dem. Spesielt ikke nå som de hadde utviklet sitt eget globale bildelingssystem: Share’n Go.
Men det som var litt interessant, som flere kanskje kunne lære av, var at det var (minst) fire forskjellige drivlinjespesifikasjoner. Ikke bare kunne du velge mellom batterikapasiteten, du kunne også velge mellom batteritypen – noe som kan slå ut på både ladetid og vekt.
Ingen av alternativene bød på iøynefallende oppsiktsvekkende prestasjoner – for å si det slik.
Jeg regner nok med at Hannover byr på flere, og mer matnyttige nyheter. Men ikke si at BilNorge ikke er komplett!