-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Pickupheder på frimerker
US Postal Service hyller igjen noen spesielle biltyper. Pickup Trucks Forever heter en ny frimerkeserie derfra.
Vi har tidligere hedret blant annet hot rod serien som det amerikanske postvesenet har latt brevskrivere utstyre konvoluttene sine med.
Nå kan de som er tilbake – de som fremdeles putter ting i omslag, skriver på mottakeren, klistrer på et frimerke og putter det hele i postkassen – glede seg over en ny hyllest til helt spesielle amerikanske biler: Pickupene.
Fire biler har Chris Lyons, «frimerkekunstner» foreviget på de nye verdipapirene. Den eldste er en International Harvester D-2 fra 1938 fra en fabrikk som egentlig bare laget landbruksutstyr.
Men avsporingen var logisk – det var i første rekke folk på landet som kjøpte slike biler.
International utviklet bilene sine til langt innpå 70-tallet, var vel de første som introduserte crew cabs, og er i dag en stor lastebilprodusent under Navistar-konsernet.
Lang historie
Postvesenet har forresten lagt til litt historikk med den nye serien også. De forteller at Studebaker var de første som brukte ordet Pickup i en annonse i 1913. Men bilen var ikke akkurat en pickup, og det er fremdeles ikke klart hvor ordet kommer fra.
Den første pickupen, skriver de, var T-Forden som i 1925 kom med et fabrikkbygget pickup-karosseri. Ca. 34.000 slike ble solgt, og derved sparket Ford i gang pickup-trenden.
Selvfølgelig er det Forder med i serien. En F-1 fra 1948. Dette var den første i «Bonus Built»-serien. Solgt under slagordet: «Built stronger to last longer». Mer enn 300.000 slike ble solgt i F-seriens første år.
Den andre Forden er en F-100 fra 1965. Det var da F-serien fikk en skikkelig overhaling, med blant annet den helt nye grillen og uavhengige forhjul. I dag er vi inne på 13. generasjon F-biler, og den er fremdeles USAs bestselgende bil.
Den fjerde frimerkebilen er en Chevrolet fra 1953. Det var den første nye pickupen derfra siden krigen, og den het selvfølgelig Advance-Design i annonsetekstene. Den nøyde seg med seksere over hele linjen, men solgte allikevel mer enn Fordene i mange år.
Det er ikke noen sak å få førstedags-versjoner av disse. Eller andre spesialutgaver av pickup-ene. Bare gå inn på usps.com/shop så får du all nødvendig informasjon og oppskrift. Men du må ha gjort det før midten av september.
PS!
I vårt naboland har det utmerkede bladet Riksettan nettopp foreslått for Postvärket at de skal lage et frimerke med motiv fra «Kungens Kurve». Det stedet på Riksväg 1 der Cadillacen med kongen ombord kjørte i grøfta på sent 1940-tall. Bladet har nylig kjørt en ganske gøyal reportasje om akkurat det, med bilde på forsiden.