-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Sommerens kuleste sportsinnsats
Dette høres gøy ut. Bruktbilsjefen hos en norsk Citroën-forhandler reiser til Nürburgring for å slå den eksisterende banerekorden for – tro det eller ei – Berlingo!
For veldig mange år siden lånte jeg en Citroën HY kassebil da jeg skulle til Le Mans. Jeg syntes jeg levde et så vanvittig fantastisk bil-liv, med alt jeg kunne ønske i alle ender, så jeg syntes jeg måtte gjøre litt avlat.
Det var den bilen med bølgeblikk-karosseriet. Så ut som en Junkers 52 som var satt på bakken med vingene fjernet. Selv om den hadde en DS-motor, dro den ikke skinnet av pølsa, giringen var – for å si det sånn – ikke valgt med motorveikjøring som mål. Derfor holdt det med et speedometer fra en AMI 6, og frontlysene fra en 2CV holdt bra for 50 km/t.
Det var vel det minst egnede verktøyet jeg kunne bruke til den jobben, og jeg har sjeldent hatt det så morsomt.
En tilsvarende historie tror jeg Jostein Lillebø-Farestveit vil kunne fortelle om 40 år. Om hvordan han valgte noe tilsynelatende fullstendig uegnet for jobben, men med formål å ha det moro, og kanskje til og med oppnå litt suksess.
Han er bruktbilsjef hos Auto Elite i Oslo, en av de store Citroënforhandlerne våre. Han har tatt ut en litt speisa Berlingo med 90 hester HDI-motor, byttet bremseklosser og bremsevæske, og er på vei mot Nürburgring for å sette rekord.
Ikke ante jeg at det ble ført rekordbøker på såpass sære ting som Berlingoer. Jeg vet at Honda og Seat og Renault for tiden kjemper så grusen spruter om å bli raskeste kompakt-hatchen rundt Ringen, men Berlingo-rekorder var nytt for meg.
Så da er spørsmålet: Kommer Jostein til å klare under 10 minutter? Han forteller nemlig at eksisterende rekord er på 10.24.931.
Det er premie å vinne for den som tipper en tid som ligger nærmest opp til det han oppnår, gå inn på Facebooksiden deres, der ser dere mer.
Og der kan dere også følge kommentarene som oppklarer enda litt mer.
For eksempel at Lillebø-Farestveit ikke tar SÅ lett på jobben. Han kommer til å bruke en Honda Integra å kjøre seg inn på banen med. Selv om han er en barka Ringen-kjører er det alltid nyttig å få blåst av spindelveven.
Dessuten har han, som han skriver, «kjøpt seg noen ekstra sekunder» og viser bilder av noen dekk som ser ut som Federal RSR. «NEI! Sett på Toyo R888» skrives i en annen kommentar.
Dessuten blir det oppklart at den tiden vi snakker om er en BTG – som insiderne sier. Det betyr Bridge to Gantry – det er jo ikke komplette runder på Nordsløyfa mer.
Ellers er det åpenbart mange Nürburgringtryner der ute som gjerne vil sende med gode råd. Av typen «Her holder det ikke med Playstation som trening» eller «Husk, Nürburgring straffer deg hardt om du gjør en liten feil».
Siden svarfristen er søndag kl. 17, kan vi vel regne med at det er omtrent da han fullfører jobben. Så det er da vi får vite om Norge har skrevet et stolt, nytt kapittel i bilsporthistorieboka.