-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Sony bilen kommer hjem
Sonys uventede bil var et av høydepunktene på vinterens CES. Elektrisk og Autonom. Nå er den hjemme i Tokyo igjen, klar til nye tester. Kanskje de mener alvor?
Det nærmeste Sony har kommet bil er vel egentlig alle de vi kan kjøre via selskapets Playstation.
Riktignok var det en del skriving om Project Titan for fem års tid siden. Et bilforsøk fra Apple med Sony som sentral deltaker.
Men det siste vi hørte om det var vel da Apple satte 200 av dem som jobbet med prosjektet på dør i fjor. Da var ikke Sony blandet opp i det lenger.
Men så viste det seg på den store elektronikksamlingen i Las Vegas at Sony ikke hadde glemt bil – tvert imot. Her hadde de sin egen.
Vision-S het den (jeg var sikker på at Mercedes-Benz også har brukt det navnet. Men selv om de har hatt masse Visioner har det visst aldri vær noen S) og var åpenbart mer en visjon på hva slags teknologi man kunne bygge inn i en bil, enn den var en visjon på hva slags bil man burde bygge rundt moderne elektronikk.
Det de ønsket å vise var konstant sanntid oppkobling, et sikkerhets-system de kalte «Safety Cocoon» som ble består av 33 sensorer inkl. CMOS, lidar, radar og en rekke kameraer. Skikkelig panorama-berøringsskjerm på innsiden og Sonys 360 Reality Audio.
Det gjorde selvfølgelig ikke noe at bilen hadde greie spesifikasjoner og så bra ut – men det understreket nettopp et stort poeng. Nemlig at du og jeg kan bygge elbiler for verdensmarkedet, bare vi har penger nok.
Sony hadde sikkert gode ideer, kanskje har de også bilfolk om bord, men de gjorde det som hvemsomhelst kan gjøre hvis de vil bli elbilprodusent.
De kjøper en ferdig plattform etter mål hos Benteler, de går til Bosch for en del av elektronikken, trekker med seg Continental, og så tar de hele innkjøpskurven og går til Magna International i Graz og ber dem sette det hele sammen og pakke det pent inn.
Dermed får vi altså en pen firedørs fastback på tre meters akselavstand som måler 490 x 190 x 145 cm og som veier 2350 kg.
Den har to motorer, hver på 200 kW som drar gjennom alle hjulene. Kapasitet og rekkevidde og ladetid og slike bagateller har de foreløpig ikke fortalt om.
Men gledelig nok har ikke Sony bare satt bilen tilbake på museet sitt med sin Betamax og Walkman og Discman og den første floppyen og alt det andre.
Tvert imot. Først sendte de bilen tilbake til Graz for omfattende tester. Og for noen dager siden kom den til Tokyo.
Sony forteller at nå skal den gjøres klar for omfattende tester, også selvkjørende, på offentlig veinett i løpet av dette året.
Det kan jo være at det fremdeles er det teknologiske innholdet som er av størst interesse, men vi kan jo håpe på en ny spiller i bilindustrien også.
Det hadde garantert lagd bøljer.