-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Spyker blir engelsk
Siden Spyker er litt i nyhetene igjen (nå er Saab-fristen forlenget igjen), er det kanskje verd å fortelle at merket er blitt litt mer britisk.
Helt siden Spyker-navnet igjen dukket opp på en bil i 2000 (og vi lånte en til bilutstillingen på Lillestrøm i 2002 – LES MER HER) har de jobbet tett sammen med en liten bedrift i Coventry som heter CPP Manufacturing.
Faktisk var dette den første underleverandøren nederlenderne tok kontakt med, og det er disse som har levert hvert eneste chassis siden da.
Men det er en rekke andre underleverandører på øya også, så det høres egentlig ganske fornuftig ut når Victor Muller, Spyker-sjefen, sier at de skal flytte hele produksjonen til CPP og at det kommer til å spare dem for ganske mange penger.
Nå er det ikke bare CPP som Spyker kjøper fra, de fleste store komponentene, bortsett fra drivlinjen, hentes i England. Så ved å konsentrere produksjonen der, blir forsyningsveiene kortere, og i England bor alltid de viktige spesialistene rett rundt hjørnet.
Det er 135 personer som arbeider hos Spyker i Nederland, men siden en rekke av administrasjonsfunksjonene, og GT-satsingen, skal beholdes hjemme i Zeewolde, er det bare 45 arbeidsplasser som blir direkte berørt av flyttingen.
Muller lover at der skal man finne gode løsninger sammen med fagforeningen. For aksjonærenes skyld får vi håpe at innsparingen gir resultater. I 2008, som er det siste året vi har tall for, bygde de 43 biler og tapte 25 millioner euro.
Men så kommer det morsomme. For CPP er ikke lenger det lille bakgårdsverkstedet det var for ti år siden, da Spyker kom inn i bildet.
I dag jobber de for en rekke kvalitetsprodusenter som leverer kort-serie-biler. Det mest aktuelle eksemplet i dag er vel Aston Martins One-77.
LES: Aston Martone One-77 på hemmelig test
For mens de har sourcet Rapide-produksjonen til Østerrike og Magna, er det CPP, eller Coventry Prototype Panels, som setter sammen dette samlerobjektet.
LES OGSÅ: Rapide – sportsbil for fire
Gjør de Spyker like bra, lover det godt.