-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Taxi-selskap bygger egen bil
Kinesiske Didi må vel egentlig regnes som et teknologi-selskap. Men en vesentlig del av det de driver er bilkjøring med passasjerer. Nå bygger de en spesial-Didi-bil sammen med en av sine forbindelser.
Skal vi være enige om at med 31 millioner sjåfører, 550 millioner registrerte passasjerer og ca. 60 millioner turer per dag er Didi en ganske stor operatør?
Antakelig så stor at de kan fortelle alle sine samarbeidspartnere at nå forsøker vi oss med egen bilproduksjon – uten å risikere represalier i form av dårligere avtaler.
Nevn en stor bilprodusent, og sannsynligheten for at Didi kjøper derfra, til bedre vilkår enn du får, er veldig sannsynlig. Det er vel de færreste av disse som ser på det helt ferske samarbeidet med BYD som noen stor utfordring.
En som kanskje ser på det nye partnerskapet med litt rynker mellom brynene, må egentlig være Volkswagen. Ikke fordi de får en konkurrent på markedet, men fordi konkurrenten ser ut som den er snytt ut av samme nesa som ID.3.
Detaljer er selvfølgelig forskjellige, men profil og hovedtrekk er slik at man skulle trodd at BYD burde ha kunne vist seg litt mer selvstendig. På den annen side: dette vil ikke by på lokale forvirringer: ID3 skal ikke selges utenfor Europa.
Kanskje det også hastet å få ut denne bilen slik at man måtte kopiere litt? Den nye D1 debuterte på Guangzhou som åpnet nettopp, og den skal rulles ut til Didis leasing-partnere de neste månedene.
Disse bilene skal alle sjåfør-kjøres, de blir ikke en del av et bildelingsprogram. Og det er vel taxi-trafikken det er tenkt på når den ene bakdøren er skyvedør. Det skal være lett å komme ut og inn der bak, og hele den avdelingen er stappfull av infotainment, inklusive en karaokefunksjon!
Det er Changsha i Hunan-provinsen som får glede av den nye bilen først.
Som selvfølgelig er batteridrevet. Motor på 100kW / 136 hk og en toppfart som ikke er på mer enn 130 km/t.
Det er ikke sagt annet om batteriet enn at det er av BYDs nye blade-type med en energitetthet på 140 Wt/kg, og at bilen har et NEDC forbruk på 12,8 kWt/100 km. Dermed blir rekkevidden 418 km, så kan man regne seg bakover.
Målene er 439 cm i lengden – litt lenger enn ID.3. Med 185 cm er den litt bredere også, og med 165 rager den 10 cm høyere. 1640 kilo er også litt mer enn Folkevognens.
Det er ikke noe som tyder på at dette vil bli en bil som legges ut til vanlig salg.