-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoco Bærum AS:
Tekniker / Bilmekaniker
-
Karosseriforum AS:
Daglig leder
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Tradisjonsrikt USA-bilmerke forsvinner
Finanskrisen har foreløpig ikke tatt livet av verken GM, Ford eller Chrysler (foreløpig), men et annet tradisjonsrikt amerikansk bilmerke.
Nå er det ingen grunn til å spenne alt for mange tårer på denne tragedien. Checker sluttet nemlig å bygge biler for 25 år siden.
Men en gang var det verdens mest berømte taxi-produsent, navnet var kjent over hele verden og bilene kjent fra utallige amerikanske filmer. Hadde den et rutete mavebånd var det en Checker. (Hvor mange kan navnet på produsenten av London-taxier forresten?)
Men Checker var tross alt fremdeles en del av amerikansk bilindustri, for etter ast de sluttet å bygge biler brukte de fabrikken og erfaringen til å presse karosserideler og å sveise sammen karosserikomponenter Både GM, Ford og Chrysler var blant kundene, og de omsatte for rundt 60 millioner dollars i fjor. 246 ansatte ble berørt da det 87 år gamle selskapet ble tatt til skfteretten.
Grunnen er selvfølgelig de høye råvareprisene (i fjor), bilfabrikkenes synkende omsetning, og det faktum at de ikke hadde klart å forhandle seg frem til noen innrømmelser fra fagforeningen, står det i skifterettens dokumenter.
Men om Checker-fabrikken er død vil taxiene definitivt leve. For det var noen tunge greier, med platetykkelser som gjør rustmarkens oppgaver umulig før man har funnet opp en super-robust utgave av arten.
Det skulle ikke forundre meg om den ene, som ble importert til Norge for en 35 års tid siden fremdeles levde også. Den var bygget for å motstå alt, inklusiv en middels atombombe fra universet – eller hva det var amerikanerne fryktet mest på den tiden.