Hans Hellbauer (t.v.) og Bjarne Reistad - herrene bak som åpenbart vet hvordan man stikker seg fem. Men vet de også hvordan de skal klare å toppe årets show?

Tommy Østhus, mannen som vi nå vet var han som innførte Cars & Coffee til Borge. Med sin Lancia Delta Integrale.





















































































































































































































Verdensklasse i Nidaros

De har greid det igjen. Arrangørene av Classic Car utstillingen i Trondheim har toppet fjorårets. Det er innslag her du ikke finner makan til noen andre steder i hele verden.

Publisert Sist oppdatert

Hva med en NSU Ro80 Coupé? Finnes ikke sier du? Vedd med en kompis, ta en tur til Trondheim Spektrum og innkasser gevinsten for der står det en. Selvbygget riktignok, men en praktfull skapning likevel. Claus Lothe, NSUs designsjef, ville applaudert.

Eller hva med ni aldeles utrolige klassiske Packarder? Noe av det mest eksklusive du kan tenke deg av dekadent amerikansk overklasse – The Great Gatsby revisited. Jeg vet ikke hvor i verden du kan oppleve noe tilsvarende.

Men samtidig. Den tidligste Toyota Corolla i original stand. En Fiat 600 – så hyggelig å se en slik, i dag går det en slik på hver hundrede 500, eller en Opel Rekord. Coupé riktignok, men jeg mener: ikke nødvendigvis jålete.

Dette er en utstilling der man både kan gå og peke og fortelle at jeg husker en sånn - og man kan gå og overveldes over en Espada eller en 450 GT eller en av de flunkende nye fra Bologna/Modena-området.

Og selvfølgelig er det mye veldig bra på amerikansk, men – på tross av at dette er Trondheim – så er det ikke noen amcar-utstilling. Selvfølgelig er bilene og motorsyklene representert (så gøy å se Indian nesten like omfattende presentert som Harley – i hvert fall om vi snakker ikke-chopper. Og spesielt gøy, midt oppi dem å finne en norsk sykkel, «Slagskipet» Bårdsgård-Davidson, en enorm maskin med VW-motor), men amerikanerne har ikke noe overtak.

Veldig hyggelig, allikevel, med AmCar-klubben på plass. Da blir det liksom komplett.

Men det er ikke bare de utstilte greiene som er av høy klasse – det første jeg så på en av de mange tettpakkede parkeringsplassene, var en gammel, litt sliten skrå-bakrute Ford Anglia i eminent bruksstand. Da skjønte jeg at det også var riktig publikum der.

Og det stemte – det var fullt av hyggelig folk med både peiling og gamle biler, også av den typen som syns det simpelthen er morsomt å drive med sånt, og ikke nødvendigvis må flashe eksklusivt eller dyrt eller spesielt. Enkel bilglede var det jeg møtte i alle hallene lørdag.

Bare ta ett eksempel. Min tidligere favoritt bilforhandler, Opel tror jeg det var – det er vel sønnen som driver butikken nå, Ragnar Myklebust fra Vartdal. Med litt hjelp nå og da fra verkstedet og gutta der har han satt i stand en rekke Mercedeser (han har en Olympia også) og til Trondheim har han hatt med en seks-sju av dem.

Vanvittig fine, klassikere av første klasse, men ikke Hollywood-type biler. 220 Cabriolet og Sedan fra 1951, ærlig stykke tysk kvalitetsmekanikk, en annen fra 52, en 300 Adenauer også fra 52, og en 220 cab fra 56 og en tilsvarende coupé fra 58. En utrolig samling. Og der ruslet han rundt med hele familien – og da inkluderer jeg mekanikerne fra verkstedet der hjemme, og de koste seg skikkelig blant alle de andre bilene også.

Noen som ikke var fullt så avslappet var studentene fra NTNU som viste frem sine gamle Formel Student biler. Men ikke årets. Av den enkle grunn at de hadde «støtt på noen uforutsette problemer» som jeg ikke får lov til å fortelle om. Så nå jobber de skift døgnet rundt og klarer allikevel å stå på utstillingen i prate – nesten i zoombie-stil – om løpet og opplegget og om hva og hvorfor.

Og det begynner virkelig å haste, det første løpet er en måned tid unna. Dessuten er det ikke bare prestisjen som står på spill, nå gir hele prosjektet studiepoeng! Hvis du ser dem der søndag så ikke snakk for hardt til dem. De trenger en hvil.

Det er umulig å trekke frem høydepunkter – bortsett fra de få jeg har nevnt her. Det var, som sagt, mengder av dem. Men jeg har hengt på utstillerne egen liste over biler – den kan du jo holde opp mot alle bildene vi gir deg her, så kan du se hvem du kjenner igjen. Og du kan uansett se enten hva du går glipp av hvis du ikke tar grep, eller hva du kan få med deg hvis du står tidlig opp søndag. For utstillingen varer dag to også – fra 10 til 16.

Bare en ting til slutt, for å sikre at norsk bilhistorie blir korrekt: Da jeg skrev en forhåndsgreie om denne utstillingen tidligere i uken fortalte jeg at arrangørene: Bjarne Reistad og Hans Hellbauer, var de som hadde innført Cars and Coffee til Norge.

Nå har jeg lært at det er feil. Jeg møtte Tommy Østhus, nå jobber han i Motor Trade i Trondheim – det var de som hadde samlet en overveldende Mercedes-Benz-presentasjon. Han forteller at som mer enn normalt bilinteressert - Jaguar XJ 8 som familiebil, Suzuki Jimny fordi den er morsom, og Lancia Delta Integrale som sommer- og bane-bil – savnet han en møteplass hvor voksne folk kunne møtes uforpliktende og snakke koseprat om egne og andre biler.

Ikke nødvendigvis juveler, men biler man selv var glad i. Og, siden dette er Trondheim: ikke nødvendigvis amerikanske biler.

Han overførte hele C&C konseptet fra USA, bortsett fra at han inviterte ikke til parkeringsplassen på et stort kjøpesenter, men til parkeringsplassen utenfor sitt eget treningsstudio som han drev den gangen.

Det rant over av biler – det kom over 70. Uka etter ble det langt over 100 – «og dermed overtok Bjarne for alvor» forteller han. Men altså: Tommy Østhus, opprinnelsen til Cars & Coffee i Norge. Bjarne og Hans tok det videre – og faktisk så lagt at en av spin off’ene er blitt en blendende demonstrasjon av glede-på-gummihjul.

Og her er utstillernes egen liste over objektene. (Bokstaven og tallet foran forteller hvor du finner vidunderet). Legg til at det er et tresifret antall tohjulinger der også, pluss et lass andre attraksjoner, og vi kan være enige om at her finner du mer enn du hadde regnet med:

A1: Ferrari 575.
A2: Ferrari 612 Scaglietti.
A3: Ferrari Mondial
A4: Ferrari 348
A5: Ferrari 355
A7: Ferrari 360
A8: Ferrari 400
A9: Ferrari 308 GTB
A10: Ferrari Testarossa
A11: Lamborghini Gallardo GT3
A12: Lamborghini Gallardo Spyder
A13: Aston Martin DB9
A14: Nissan R35 GTR
A15: Toyota Supra
A16: Jaguar XK 4.5 Arden Convertible
A17: Ariel Atom
A18: Lamborghini Gallardo
A19: Lamborghini Diablo
A20: Nissan Skyline R34 GTR
A21. 1967 Camaro (Proglazer)
A22: Chevrolet Corvette Geiger/KG-racing Wide Body
A23: Lancia Integrale EVO
A24: Lancia Integrale.
A25: Chevrolet Corvette Z06
A26: NTNU Revolve Formula Student
A27: Honda NSX Castrol Mugen
A28: Toyota MR II
A29: Porsche GT3RS
A30: De Tomaso Pantera
A31: Dodge Viper
A32: Ferrari Testarossa
C1: VW Porsche 612 RS
C2: VW Notch
C3: VW Notch
C4: VW Karmann Ghia Coupé
C5: VW Barndoor
C6: VW Camper Split Window
C7: VW Ragtop
C8: Bugarella
C9: VW Ragtop 1955
C10: VW Splitwindow 1952
C11:VW Ragtop.
C12: Jaguar XK 140 DHC
C13: MG MGA
C14: MG TC 1946
C15: Westfield 7
C16: Caterham 7
C17: Citroën 2CV Dolly
C18: Austin Mini Racer
C19: Audi 100 Coupé S 1973.
C20: VW Golf mk 1 GTI
C21: VW Golf mk 1 Cabrio
D1: Packard Club Sedan 1929.
D2: Packard 640 Roadster 1929.
D3: Packard 633 Touring 1929.
D4: Packard 740 Touring 1930.
D5: Packard 903 Club Sedan 1932.
D6: Packard 1108 Raised Roof Limousine 1934.
D7: Packard Clipper Custom Super 8 Sedan 1947
D8: Packard 300 Convertible 1953.
D9: BMW 2002 Baur Cabrio
D10: BMW 2002
D11: BMW 2002
D12: BMW 2002 Turbo.
D13: NSU Wankel
D14: NSU RO80
D15: NSU RO80 Coupe.
D16: Mazda R100
D17: Mazda RX2
D18: Mazda RX3
D19: Mazda RX4
D20: Mazda RX5
D21: Mazda RX7 1.gen
D22: Mazda RX7 2.gen
D23: Mazda RX7 3.gen
D24: Mazda RX7 Cabrio
D25: Mazda RX8
D26: Mazda Cosmo HB
D27: Mazda Cosmo JC20b
D28: Maxda Repu
D29: NSU RO80
D30: BMW 535i E12
D31: BMW 3,0 CS
D32: BMW Neue klasse.
D33: BMW M3 Sport Evo DTM
D34: BMW 635 CSI
D35: BMW E30 M3
D36: BMW 3,0 CS
D37: Porsche 928
D38 Porsche GT3RS
D39: Porsche 356 1951
D39 Porsche Center Trondheim
D40: Porsche 356
D41: Porsche 991 Carrera 4S
D42: Porsche 356
D43: VW Transporter Splitwindow
D44: Bilmax
D45: Bilmax
D46: Bilmax
D47: Alfa Romeo 2600 Sprint
D48: (Fiat 2300S Coupe)
D49: Fiat 131 Racing.
D50: Fiat 500
D51: Fiat Ritmo Abarth
D53: Chevrolet Bel Air Convertible 1957 (Rupes/Swissvax)
D52: Alfa Romeo SZ
D54: Dodge Lill´Red Express (Rupes/Swissvax)
D55: DeLorean (Rupes/Swissvax)
D56: Lamborghini Urraco 250S
D57: Lamborghini Espada.
D58: Lamborghini Countach
D59: Lamborghini Miura.
D60: Lamborghini 350 GT
D61: Renault Alpine A110
D62: Renault Alpine A310
D63: Citroen DS Usine cabrio
D64: Citroen SM
D64: Citroen B15 six 1952
D65: Peugeot 504 Cabriolet
D66: Ford Comète Monte Carlo Coupe by Facel 1953
D67: London Taxi.
D68: TVR Vixen.
D69: TVR Griffith 500.
D70: Jaguar XJS
D71: Jaguar MK10
D71: Jaguar Broadspeed
D72: Jaguar E Type
D72: Compass Fairs 1958 Corvette
D73: Aston Martin DBS 1969
D73: Oldsmobile 442 Convertible
D74: Buick Rivira 1966.
D75: Chevrolet Impala SS Convertible.
D76: Buick Electra Convertible 1960.
D77: Ford Escort historic racer (ENI)
D78: Lamborghini Diablo SVR racer (ENI)
D79: Chevrolet Corvette 1958.
D80: Ford Thunderbird 1955
D81: Porsche 935
D82: Porsche 356 Cabrio racer- Mille Miglia
D83: Porsche911 Club sport
D84: Porsche 944 Club Sport
E1: Chevrolet "Kodak" Pick Up
E2: Opel Ascona 400
E3: Dodge Challenger 440 Magnum Convertible 1970
E4: Buick Sport Coupe 1941
E5: Ford Roadster
E6: Ford "Woodie" 1937
E6: SAAB Sonett
E7: Chevrolet Camaro Dragracer.
E8: Ford Escort De Luxe 1970
E9: Ford Escort Sport
E10: Volvo Amazon
E11: Byneset Brannkorps veteran brannbil.
E12: Ford Roadster 1932
E13: Ford Country Squire 1959
E14: Chevrolet Coupe 1938
E15: Plymouth Business Coupe 1934.
E16: Opel Commodore A
E17: Opel Commodore B
E18: Opel Diplomat 5.4
E19: Ford 20M RS
E20: Ford Escort RS 2000
E21: Ford Anglia
E22: AMC AMX
E23: AMC Javelin.
E24: Ford Mustang Convertible.
E25: Ford Mustang Hardtop.
E26: Ford Mustang Fastback
E27: Dodge Charger (Viper V10)
E28: Chrysler Coupe 1951
E28: Saab 96 1963
E29: Ford 26M HT May Turbo 1970
E30: Ford 20M TS 1968E31: Volvo 242 Turbo.
E32: Opel Rekord Coupe.
E33: Ford Capri.
E34: Ford 1932
E35: Ford Convertible 1946
E36: Fast & Furious 2 Dodge Challenger R/T 426 Hemi.
E37: 1937 Chevrolet Business coupe
F1: Ford GT40 Gulf Edition (Terje Vold / Starco Dekkteam/ Gulf)
F2: Kong Olav V Cadillac (Amcar)
F3 Corvette ZR1 (Amcar)
F4 Ford Mustang (Amcar)
F5 Volvo P1800 (Amcar)
F6: Amcar
F7: Ford Crown Victoria 1955.
F8: Ford Skyliner 1959.
F9: Cadillac Eldorado Biarritz Convertible 1959
F10: Cadillac Eldorado Brougham
F11: Cadillac Coupe Deville 1960
F12: Phillips Berlina
F13: Mercedes-Benz
F14: Mercedes-Benz
F15: Mercedes-Benz 220S Cabriolet 1957.
F16: Mercedes-Benz 220S Coupe 1958
F17: Mercedes-Benz 220S Cabriolet 187A 1951
F18: Mercedes-Benz 300S "Adenauer" 1952
F19: Mercedes-Benz 280SE 3,5
F20 Mercedes-Benz W126
F21 Mercedes-Benz 600 SWB Arnardo.
F22: Mercedes-Benz 220 Coupe
F23: Mercedes-Benz Pagode 1971
F24: Mercedes-Benz 190 SL 1957
F25: Mercedes-Benz 200d
F26: Mercedes-Benz Neue E-Klasse 2016.
F27: Mercedes-Benz Ambulanse
F28: Mercedes-Benz 170
F29: Moldestuket Dodge Viper
F30: Rolls Royce1934.
F31: Rolls Royce 1956.
F32: Chevrolet COPO Camaro 1969.
F33: Ford Mustang Boss 302
F33: Nordic Lift
F34: Nordic Lift
F35: Nordic Lift
F36: Nordic Lift
F37: Renault F1 2016 (Jack & Jones)
F38: Buick Super 2DHT 1958.
F39 Chrysler Windsor 1956
F40: Buick Convertible 1958
F41: Chevrolet Bel Air 1955.
F42: Chevrolet Nomad 1957
F43: Chevrolet Impala 1958
G1: Buick Special Convertible 1939
G2: Skoda Cabriolet 1938
G3: VW Kübelwagen 1942
G4: Willys Jeep
G5: Ford Speedster 1914.
G6: Toyota Corolla
G7: Buick Roadmaster 1938
G8: Buick Convertible 1937
G9: Buick Convertible 1939

Powered by Labrador CMS