-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Verdt en omvei
Et entusiastbilanlegg som dessverre ligger godt under radaren er Pantheon, rett utenfor Basel. Her kan du se hvorfor den er verdt minst én omvei.
Jeg synes det er så herlig det uttrykket man finner i en del av Michelins turist-guider: «Verdt en omvei.»
Da er det som regel det.
Poenget med Pantheon er at det er nesten ikke noen omvei, et par kilometer på sveitsersiden av Basel, og Basel er man jo alltid i nærheten, enten man skal til Italia eller Frankrike – eller i mitt tilfelle, minst en gang i året – til Genève.
Sagt på en annen måte: jeg drar alltid innom Pantheon, på vei til eller fra bilutstillingen i Genève. Fordi jeg er så privilegert at jeg som regel kjører bil dit.
Startet som verksted
Dette femti år gamle bygget var egentlig en enorm, rund, søylefri verkstedhall. Da behovet for verkstedhaller i nærheten av større byer etterhånden forsvant, grep en gammelbil-entusiast sjansen og bygget om det hele.
Men etter mønster fra Fiats Lingotto-fabrikk – eller spesielt kjørerampen opp til taket – skjedde ombyggingen ved at man bygde en spiral langs ytterveggen. Bygget har 50 meter diameter – bredt nok til at man kan sette biler på tvers både mot yttervegg og mot det store rommet.
Og her har du oppskriften.
Salg og utleie
På det store gulvet står det juveler parkert, som er til salgs. Da jeg var der denne våren, var det blant annet en veldig sjelden Arnolt MG, med Bertone-karosseri – aldeles nydelig.
Noen av bilene kan du også leie, for kortere eller lengere tid.
Og på det samme nivået er det også et velkvalifisert gammelbil-verksted som tar seg av alle de typer biler du finner i dette anlegget.
For i tillegg til biler til salgs, finner du biler parkert. Gammelbil-eiere leier plass her, plassene langs ytterveggene, og der kan de stå når du ikke bruker dem selv.
Egentlig et museum i seg selv, med alt, fra nydelig Fiat 500 til Enkeltstykke Bentley med sveitsisk Graber-karosseri.
På motsatt side av spiralen står husets egne biler – kall det gjerne museet, som har en sømløs presentasjon fra de tidligste pionerer (noen som du aldri har hørt om i hele ditt liv, og noen ekstreme sjeldenheter som en Ford N for eksempel, ganske mange bokstaver før T) og opp til 50-60-årene.
Dessuten er det alltid en spesialutstilling på gang.
Sveitsiske karosserier
Da jeg var der sist handlet den om sveitsiske karosserier. Mange tror kanskje at slike er like sjeldne som Berømte menn fra Belgia, men – feil.
Sveitsisk karosserikunst er gammel, rik og overgår ofte den italienske fordi de var mer forsiktige med uttrykkene. Sveitsisk diskresjon er ofte til fordel for en bil – viste det seg.
Nå er dessverre akkurat den over, men er erstattet med en Citroën-utstilling som skal være noe av det beste, noen gang. Og du kan få med deg store deler av karosseriutstillingen også – katalogene fra disse arrangementene er noen av de aller beste i bransjen, og koster nesten ingenting.
Dessuten kan du få med deg karosseriene her: http://www.pantheonbasel.ch/de/museum-sonderausstellungen/schweizer-carrossiers.html. Og det hjelper meg litt, for jeg har simpelthen ikke tenkt å sitte her og navngi hvert eneste av disse par tusen bildene du får med på kjøpet.
Men jeg er sikker på at de gir deg et inntrykk av hvorfor dette er verdt en omvei. Og er det en eller annen bil du virkelig lurer på, så send meg en mail, så skal jeg finne informasjonene.
God tur.