Z-Car II
Z-Car II
Z-Car II
Z-Car II
Z-Car II
Z-Car II
Z-Car II
Z-Car II
Z-Car II
Z-Car II
Z-Car II
Z-Car II
Z-Car II
Z-Car II
Z-Car II
Z-Car II
Z-Car II
Z-Car II
Z-Car II

Zaha Hadids Z-Car, Opus 2

Her får du den nyeste utgaven av Z-Car, med hilsen fra en av verdens ledende arkitekter – litt forsinket.

Publisert

Siden du møtte Zaha Hadids utkast til tre-hjuls el-bil med variabel akselavstand her på BilNorge.no for snart tre år siden, er hun blitt enda mer applaudert, berømt og godt betalt.

LES SAKEN VÅR HER

Nå bygger hun kunst-palass i Gulfen, hun setter nye rekorder når det gjelder priser for møbler, hun lager smykkekolleksjoner og BilNorges gode venn, Kenneth Schachter, er dels i ferd med å føre opp det første Hadid-bygget i London, han er galleristen for hennes ting til å henge på veggen, og han er stadig på henne for å utvikle et bilkonsept.

Litt nærmere

Hun har svart med å legge på ett hjul, øke målene, forbedre prestasjonene – og kanskje kommet enda nærmere en begrenset produksjon.

Z-Car II heter den, og er faktisk basert på en Lancer. Men helt elektrisk, med navmotor i hvert hjul. Ikke mer enn 50 kW, men det antydes at det burde holde til 180 km/t. Og med den Li-ion-pakka som er foreslått, vil rekkevidden bli 250 km.

Den har voksne mål: 4,5 meter lang, 1,77 bred og 1,45 høy. Akselavstand på 2,65 m og en vekt på ikke skremmende 1590 kg.

Nå prøvde Schachter å få satt trehjulingen i produksjon også, han var sågar i kontakt med den nye Opel-eieren, men ikke overraskende rant det ut i sanden. Selv ikke et Hadid-navn kan sikre finansiering til alt.

Han sier at han jobber med å få denne i produksjon også, men egentlig har jeg vel mer tro på det neste store prosjektet hans. Han arbeider med en utstilling for et av de store museene i New York der han vil vise (sære) bilkarosserier, designet først og fremst av arkitekter. Det har ikke alltid vært en lykkelig forening.

Powered by Labrador CMS