-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Cadillac BLS 1.9 D Elegance
Dressen er amerikansk, men kroppen er svensk. Cadillac BLS, nykommeren fra GMs prestisjemerke, er produsert i Trollhättan – med sterke Saab-gener.


Cadillac BLS
Først publisert i BIL 6 - 2006.
Som den tredje bilen basert på General Motors Epsilon-plattform, etter Saab 9-3 og Opel Vectra, er Cadillac BLS nå på plass hos landets ni forhandlerne. Nykommeren sies å ha fått navn etter GMs visepresident – BLS, Bob Lutz Special – har naturlig nok samme akselavstand som 9 3, mens utvendig lengde er 4,5 cm større.
Det er de utvendige linjer som virkelig skiller BLS fra 9-3, og som skal fortelle at dette er intet annet enn en Cadillac. Maskulin, typisk Cadillac-grill, skarpt skårne baklykter samt dollarglis-bremselys på bagasjelokket er særtrekk som gjør at menigmann ikke engang ville tenke tanken at dette er en svensk produksjon. Det vil si, det er før han av nysgjerrighet kikker inn i bilen. Her finnes velkjente komponenter fra Trollhättan på rekke og rad, rattet kjenner vi igjen fra både Saab 9 3 og 9-5, radio/CD-enheten samt klimastyringen på midtkonsollen er kopiert fra nyeste 9-5, og knappene for justering av utvendige speil er hentet fra 9-3. Tenningsnøkkelen er også kopiert fra 9-3 – men ikke plasseringen av tenningslåsen, her er den plassert på normalt sted til høyre for rattet. Plassen mellom forsetene er forbeholdt to koppholdere.
Sittekomforten er akseptabel, takket være førersetets rikelige justeringsmonn i alle retninger. Skinnsetene er imidlertid alt for glatte til å gi god sidestøtte i ryggen, mens sitteputen gir god side- og lårstøtte. De som liker å benytte midtkonsollen som støtte for høyrebenet kan i og for seg gjøre det her, men de vil erfare at ytterkanten av konsollen er belagt med en kant, en flens, som gnager ubehagelig etter noen mil ved rattet.
Hjulopphenget er forholdsvis stramt satt opp, slag og vibrasjoner fra ujevn vei overføres hørbart og merkbart til karosseri og ratt. Ingen utpreget myke US-tendenser her, nei. Styringen er en tanke slapp, en liten påminnelse om den amerikanske forankringen, men ellers er det ingen tvil om at BLS fremstår som en bil hvor kjøreegenskapene helt klart ligger på den europeiske siden fremfor den amerikanske. Det er da heller ingen overraskelse ettersom det er Saab 9-3/Opel Vectra-plattformen som danner grunnlaget.
Vi kjører altså denne gangen dieselmotoren, den velkjente 1,9-literen som selvfølgelig er felles med Saab/Opel. Ikke av de aller raskeste (med manuelt gear gjør den 0-100 km/t på 9,5 sek.), men glem ikke at bilen veier 1,6 tonn med fører. Tre bensinmotorer er tilgjengelige, to av dem 2,0-liter med turbo, henholdsvis 175 og 210 hk, samt en 2,8-liter V-sekser som byr på 255 hk. Med sistnevnte spretter prisen opp i 645.400 kroner, godt og vel på høyde med 9-3 Aero med tilsvarende motor.
Luksuspakke, som inneholder skinnseter, 8-veis elektrisk regulering av begge forsetene, seteoppvarming og tre minneinnstillinger, øker prisen med 22.000 kroner. Elektronisk stabilitetsprogram, StabiliTrak, hører ikke til standardutstyret, men vi synes 2400 kroner er vel verdt pengene for et slikt hjelpemiddel. Mer diskutabelt er det om et DVD-basert navigasjonssystem er verdt 19.400 kroner ekstra.
Kort om bilen:
Pris: kr. 433.800.
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1910 ccm. 110 kW (150 hk) v/4000 o/min. 320 Nm v/2000-2750 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 468 x 175 x 147 cm. Akselavstand: 267,5 cm. Egenvekt m/fører: 1605 kg. Tillatt totalvekt: 2070 kg.
Dekk: 215/55 R16.
Bagasjerom: 425 liter (VDA).
Tankvolum: 58 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 11,0 sek
Toppfart: 210 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,72 l/mil
CO2-utslipp: 194 g/km
Pris og data gjelder bil med automatgear.