BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL

Jubileumsmodell fra BMW M

BMW 3.0 CSL får rekkesekser og manuell girkasse

Denne er så eksklusiv at du skal ha flaks for noen gang å se den i levende live. BMW M runder av femtiårsjubileet med å vise frem 3.0 CSL til minne om en gammel racinghelt med samme navn.

Publisert Sist oppdatert

BMW M har i jubileumsåret presentert sin første frittstående modell siden M1 gjennom muskel-SUV-en XM, men modellen de nå viser frem har nok enda mer appell til ekte BMW-entusiaster med noen år på baken.

BMW 3.0 CSL skal kun bygges i 50 eksemplarer, og selv om den er basert på nye M4 CSL har den en rekke unike spesialiteter som skal trekke tankene tilbake til racerbilen med samme navn. BMW kaller nykommeren en moderne tolkning av klassikeren.

Ingeniørene i München har syslet med dette prosjektet lenge. Allerede i 2015 stilte de på Concorso d’Eleganza på Villa d’Este med konseptbilen 3.0 CSL Hommage, og selv om BMW ikke nevner denne i dag, ser vi tydelig at de to har mye til felles.

Fronten har en markant nyregrill kombinert med en støtfanger med runde luftinntak, akkurat som de originalen med kallenavn Batmobile var utstyrt med. De gule kjørelysene er hentet fra M4 GT3 som deltar i DTM-serien.

I profil ser vi en tydelig Hoffmeister Kink i sidevinduene bak, slik også originalen hadde. Skuldrene er brede og kantete og bilen er utstyrt med en liten takspoiler og en stor, fastmontert bakvinge, pluss spesielle baklys.

Hjulutrustningen består av 20-tommers felger foran og 21-tommere bak med senterbolt og skodd med Michelin-dekk som er skreddersydd for bilen.

De fleste karosseribitene er håndlagd og utført i karbonfiber eller karbonfiberforsterket plast mens eksosanlegget er laget av titan. Karosseriet er lakkert i fargene til BMW Motorsport.

Motoren er ifølge BMW M den kraftigste 3-liters rekkesekser de noensinne har bygget. Den yter 560 hestekrefter og har et maks dreiemoment på 500 newtonmeter. For å tilfredsstille puristene sendes kreftene til bakhjulene via en 6-trinns manuell girkasse og en aktiv M-differensial.

BMW oppgir ingen data for ytelser, men vi kan regne med at den er litt raskere enn M4 CSL som har oppgitt 3,7 sekunder til hundre, 10,7 til 200 og toppfart på 307 km/t.

Bremsene er karbon-keramiske med 6-pots calipere og 400 mm skiver foran, og enkelt stempel bak med 380 mm skiver.

I forhold til alle eksteriørdetaljene virker interiøret ved første øyekast litt standard BMW, men noen spesialiteter finner vi også her – som hvit girkule og karbonfiber bøtteseter kledd i sort Alcantara.

BMW oppgir ikke noen pris, men siden M4 CSL i Norge er priset til to millioner kroner kan vi regne med at 3.0 CSL havner et godt stykke opp på tretallet. Men tallet blir egentlig rent hypotetisk siden det blir nærmest umulig å få tak i ett av de 50 eksemplarene.

BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL
BMW 3.0 CSL
Powered by Labrador CMS