-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway:
Aftersales Operations Specialist
-
XPeng Motors Norway:
Warranty Specialist
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Bavaria Norge:
Salgskonsulent
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Bilia JLR Import Norway:
Salgsdirektør, Bilia JLR
-
Bilia JLR Import Norway:
Client Experience Manager, Bilia JLR
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Volmax:
Administrerende direktør
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
BMW Concept Touring Coupé
BMW med ekstra Villa d’Este innsats
Det er BMW som er arrangør av de årlige Villa d’Este presentasjonene, der en uuttømmelig strøm av klassiske overklassebiler presenteres. Ikke så sjelden opptrer de med en egen, ny bil på arrangementet. Enten et konsept, eller – som i år – en one-off, slik karosserikunstnerne ofte gjorde før i tiden.
Å ta en kjent bil, enten den kom i chassis-form som før og rett etter krigen, eller den var komplett med selvbærende karosseri, og så utstyre det hele med noe helt nytt, var en kjent sport som nå er i ferd med å dø ut.
Det var denne veien BMW valgte å ta denne gangen.
For det første var det tøft å stille med en gammeldags forbrenner uten å be om unnskyldning for det. For det andre var det spesielt stilig at Domagoj Dukec, sjefen for BMW design, hadde fått spesialsydd bagasje til den nye bilen, og selv kjørte den frem og tilbake.
Det er slik man forestiller seg at gamle dagers kunder av karosserikunst-unikater ville oppført seg.
Klassiske røtter
Bilen hadde de døpt Touring Coupé – Touring for å feire de opprinnelige Touring-modellene som dukket opp på 2002 på 70-tallet. Coupé fordi den var en coupé – noen ville kanskje kalt den en Shooting Brake, hvis det hadde vært allment kjent hva det er.
(Saken fortsetter)
Riktignok sier BMW at den er inspirert av 328 Coupeen som vant et forminsket Mille Miglia i 1940. Den hadde et karosseri fra karosserifabrikken Touring. Men jeg har en følelse av at det argumentet ble brukt for å harmonere med Villa d’Este temaet. Jeg så i hvert fall ikke noe felles med de to.
Den nye bilen er ganske enkelt en tredje generasjons Z4 med sitt lange panser og knappe hekk og et metalltak i stedet for stoff-taket på cabrioleten. Taket er forholdsvis flatt nesten helt tilbake til bakruten – derfor får den en litt annen profil enn den ville hatt med en litt fastere back.
Mindre ekstrem
På mange måter er bilen, sett fra siden, en litt mindre ekstrem utgave av den opprinnelige Z4 Coupé fra 1998
Hekken er det gjort mye med, med den smale bakruten og noe spoileraktig rett under. Derfra og nedover går det heller ikke rett ned, men skråner innover igjen ned mot heftige eksosrør som – sammen med andre detaljer – har fått en gullaktig finish.
Hvor i all verden kommer denne gull-ideen fra?
Uten at du har fått beskjed om det ser du også at det er noe med hjulene, 20-tommere foran og 21-tommers bak. Sammen med V-formen rundt bakre sidevindu ser det ut som bilen reiser seg bak – klar til en skikkelig start.
Mekanisk er det ikke noe underlig i forhold til den vanlige Z4, turbosekser og åtte trinn og 335 hester med 500 Nm.
Skreddersøm
Men innvendig har det selvfølgelig skjedd ting. Dette er skreddersøm, ved hjelp av skinn fra Poltrona Frau og de gikk til Ferraris hoffleverandør, Schedoni, for å få laget det spesialsydde bagasjesettet.
Et morsomt innslag, og litt avveksling i forhold til alle über-klassikerne. Men kanskje ikke et vesentlig innslag i automobilens design-historie. Det er da heller, heldigvis, ingen planer om produksjon.