Slik vil BMWs infotainment se ut på nye BMW-modeller fra slutten av 2025.

BMW skroter iDrive-hjulet

BMW presenterer neste generasjon iDrive for første gang.

Publisert Sist oppdatert

Da BMW i 2001 kom med iDrive i sin nye 7-serie (E65), representerte det en ny måte å løse interaksjonen mellom fører og bil.

Med et kontrollhjul i midtkonstollen, kunne føreren betjene de aller fleste funksjoner, alt fra radio til navigasjon, uten å måtte trykke på dedikerte knapper for hver enkelt kommando.

Tanken var at føreren ikke skulle ta øynene vekk fra veien, og øke brukervennligheten.

Det tok ikke lang tid før andre bilprodusenter presenterte tilsvarende løsninger, blant annet Audi A8 fra 2002.  

Denne måten å utvikle infotainment systemer på har senere preget design og funksjon hos mange bilprodusenter i årevis.

Når BMW nå kommer med en helt ny generasjon iDrive vekker det oppmerksomhet. 

BMW iDrive fra 1-serie 2010.

Under Consumer Electronics Show 2025 i Las Vegas presenteres neste generasjon iDrive for første gang.

Kvart århundre med innovasjon

- Banebrytende teknologi møter intuitiv bruk – et kvart århundre med innovasjon og teknologisk lederskap er destillert inn i nye BMW Panoramic iDrive, sier Frank Weber, styremedlem i BMW AG og ansvarlig for utvikling.

- Med det nye BMW Operating System X tar vi et av verdens beste og mest omfattende infotainmentsystemer til nye høyder og setter nok en gang bransjestandarden for multimodal interaksjon, hevder Frank Weber

 - Fra den første serieproduserte Neue Klasse-modellen i slutten av året, vil BMW Panoramic iDrive bli en integrert del av alle fremtidige BMW-modeller, sier Frank Weber i pressemeldingen.

Opprinnelig BMW iDrive i 7-serie fra 2001.

Fire elementer i nye BMW Operating System X:

  • BMW Panoramic Vision: Et nyutviklet Head-Up Display-konsept som projiserer informasjon fra A-stolpe til A-stolpe på en sort trykket overflate i nedre del av frontruten. Denne informasjonen er synlig for alle passasjerer. Viktig kjøreinformasjon vises direkte i førerens synsfelt, mens øvrig informasjon kan tilpasses og styres via den sentrale skjermen.
  • BMW 3D Head-Up Display (valgfritt): Viser navigasjons- og automatisert kjøreinformasjon direkte i førerens synsfelt, i harmoni med BMW Panoramic Vision.
  • Sentralskjerm med QuickSelect: Oppdatert menystruktur gir enkel og intuitiv touch-betjening. Utvalgt innhold (widgets) kan overføres til BMW Panoramic Vision med et sveip på den sentrale skjermen. Opptil seks widgets kan vises, og de kan arrangeres etter ønske i BMW Panoramic Vision.
  • Nytt multifunksjonsratt: Bruker BMWs «shy-tech» for å fremheve relevante knapper med belysning. Rattet fungerer som den primære fysiske kontrollen, og knappene gir aktiv haptisk feedback. Førerassistansesystemene er plassert på venstre side av rattet, mens funksjoner for innholdskontroll er plassert på høyre side.
  • Denne kombinasjonen av elementer tolker BMWs filosofi «hendene på rattet, øynene på veien» på en ny måte.

Hvor er hjulet?

Det velkjente iDrive kontrollhjulet er borte, selve kjernen i det opprinnelige iDrive systemet. Det kan virke som BMW føler seg trygge på å fjerne det etter hvert så populære kontrollhjulet, etter omfattende studier utført i BMW Groups brukervennlighetslaboratorier med deltakelse fra rundt 3000 kunder.

I tillegg har de innsikt basert på datadrevet læring fra BMWs globale flåte, som består av mer enn 22 millioner tilkoblede BMW-biler.

Hjulet erstattes av nye skjermer.

Fremtidsrettet

Det nye BMW Operating System X er fullt utviklet av BMW. Det gir større muligheter for oppgraderinger noe som gjør det fremtidsrettet. 

Det nye systemet rulles ut i alle nye BMW – modeller – på tvers av alle kjøretøyssegmenter med alle drivlinjeteknologier fra slutten av 2025.

BMW håper at Operating System X vil gjøre hver kjøretur til et spesielt øyeblikk som knytter menneske og kjøretøy tettere sammen.

Og selvfølgelig kan ikke Den Gamle Redaktør holde seg fra å blande seg opp i dette. Som konsekvent skjermhater husker han tydelig skuffelsen da han møtte dette hjulet for alvor i en 7-serie. 

Slik oppsummerer Jon Winding-Sørensen iDrive-historien:

Denne «innovasjonen» har BMW altså har brukt nesten 25 år på å ta livet av. 

Første gang var i konseptform på en Z9 et par år tidligere. Jeg trodde det var en vits.

En typisk løsning på problemer som aldri hadde eksistert – hvem hadde vanskelig for å stille inn temperaturen ved hjelp av sleider på dashbordet?

Det hjalp ikke at den het iDrive. Den gangen ‘i’ begrepet til BMW betød spennende, intelligent, fremtid.

Her fikk vi den første multiplexede MOST Bud/Byteflight-optisk fiberkabel data bus (jeg har pressemeldingen ennå, og skjønner akkurat like mye som den gang) med høyere bit-fart enn i noen annen produksjonsbil.

Alt dette for å kontrollere klima, audio, nav og kommunikasjon. Betjeningen var omtrent like presis som å regne ut tredjegrads likninger med en regnestav (to ganger to er cirka fire).

De første årene ante du aldri hvilket mål du traff når du sveivet på hjulet.

Et par år senere kom en ny NAV-leser (fremdeles basert på CD) og i Genève 2005 hadde vi «NAV.03» og skinn på toppen av hjulet. 

Pluss muligheter for en TV-tuner (!) og en større og lysere skjerm som var enda mer distraherende når du lette etter svar du aldri fikk.

Opprinnelige iDrive-Control-Display i 7-serie fra 2001.

Det tok ikke lang tid før vi fikk Business Navigation (som var et stort fremskritt, den nøyde seg med å vise piler og kunne lett ignoreres).

Men med CIC som viste seg meget kjappere og mer nøyaktig enn CCC begynte noen av de mange innvendingene å bli tatt på alvor og for ti års tid siden ble iDrive Professional System erstattet av NBT som selvfølgelig sto for (det høres ut som en vits) Next Big Thing!

Alt var kjappere og mer presist, 3D så ut som 3D, men håndbevegelseskontroll og håndskrift-muligheter var morsom underholdning de første 15 kilometerne.

Nå høres det ut som om NBT EVO som kom to år etter ikke var så stor endring, men den var mer enn nok til at de av oss som med ikke akkurat entusiasme hadde lært oss å overvinne iDrive, men som ikke levde med disse bilene til daglig, kastet inn håndkledet fullstendig.

EVO endret nemlig hele den femten år gamle operasjonslogikken og du måtte starte fra null.

Ikke glem at du kunne velge mellom to forskjellige Live Cockpit konfigurasjoner også – og du hadde nok å fylle frititiden din med frem til neste torsdag.

Det hører med til historien at de mest vokale motstanderne av iDrive kunne innkassere den første seieren allerede etter fem år. Da ble det montert åtte fysiske knapper på dashbordet som overkjørte iDrive og som du kunne bruke til å nå frem til en favoritt-setting som du hadde innstilt på forhånd.

Men den neste virkelige seieren kom altså ikke før nå. BMW forteller at de forlater systemet fordi data som bilen etterlater forteller at folk ikke bruker iDrive lenger. Det er andre måter å bevege seg rundt i det digitale landskapet på.

Siste versjon av BMW iDrive-hjulet er fremdeles i salg. Snart er det borte.

Men er overgangen til ren touch og skjerm en seier?

Det blir stadig mer tydelig, fra tester og i kommentarer og på forskjellige fora at øya på skjermen er mindre populært enn øya på gata.

Nå har jeg til og med fått hjelp fra et organ jeg ikke trodde var såpass klarsynt: Euro NCAP.

I høst gikk de ut med en melding om at de fra neste år skal premiere fysiske brytere for nøkkelfunksjoner i sin kommende Safe Driving Test.

Euro NCAPs tekniske sjef, Richard Schram, sier at de vil oppmuntre produsentene til å bruke enkle, taktile kontrollorganer for funksjoner som for eksempel viskere, ventilasjon og lys-signaler.

Ideen bak er forhåpentlig å inkludere «naturlige» kontrollfunksjoner og å minske avhengigheten av skjermen.

Går det an å påstå at iDrive i 2001 var innkjøringen til en lang og bortkastet omvei?

 Send oss gjerne en mail om hvordan dere ser på skjerm/digitalt og analogt.

Powered by Labrador CMS