-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Møller Bil Fellesfunksjoner bruktbil, avd Oslo:
Innkjøper
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Møller Bil Skadesenter Jessheim:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
BMW skjerper konkurransen med oppgradert iX
I segmentet for store premium el-SUVer forventer kundene lang rekkevidde, mye krefter og topp moderne teknologi. Det foregår en intens konkurranse mellom bilprodusentene. BMW svarer nå med sin nye iX.
BMW jobber iherdig med sin nye generasjon elbiler, Neue Klasse, som er ventet å presenteres mot slutten av året. For å holde markedet varmt lanserer BMW nå en oppgradert versjon av sin store el-SUV iX, etter litt over 3 år på markedet.
BMW fikk mye oppmerksomhet da de lanserte elbilen iX i 2021, en helt ny modell med innovativt design som skilte seg kraftig fra den ellers mer konservative designlinjen til BMW. «En stor i3» ble det sagt da iX ble vist frem.
iX ble raskt populær i elbilsultne Norge og det er registrert 8.841 biler siden 2021 ifølge tall fra OFV. I tillegg til «vanlige folk» som kjører BMW iX er det ofte toppledere og vår egen kronprins som ratter rundt i modellen.
Du kan kjøre 700 km
Høydepunktene i den oppgraderte versjonen er bedre rekkevidde, raskere lading, mer effekt og flere tilvalgsmuligheter.
I sin pressemelding hevder BMW Norge at den fornyede modellen tilbyr opptil 25 prosent raskere ladehastighet og inntil 40 prosent lengre rekkevidde.
For første gang tilbyr BMW en helelektrisk modell med en WLTP-rekkevidde på inntil 700 km.
Nye iX kommer i 3 utgaver:
iX xDrive45: Fra 799.900 kroner. Systemytelse: 408 hk. Rekkevidde i henhold til WLTP: 490-602 km. |
iX xDrive60: Fra 839.900 kroner. Systemytelse: 544 hk. Rekkevidde i henhold til WLTP: 563-701 km. |
iX M70 xDrive: Fra 1.029.000 kroner. Systemytelse: 659 hk. Rekkevidde i henhold til WLTP: 521-600 km. |
Forlater «dårlig rekkevidde»
BMW forteller at videreutviklet battericelleteknologi har gjort det mulig å øke energikapasiteten til iX xDrive45 med rundt 30 prosent til 94,8 kWt, mens iX xDrive60 og iX M70 xDrive har kapasiteter på henholdsvis 109,1 kWt og 108,9 kWt.
Større batterikapasitet, kombinert med det BMW hevder er blitt en mer effektiv drivlinje skal for iX xDrive45, gi opptil 40 prosent lengre rekkevidde som tilsvarer 160 km ekstra – det vil si fra 490–602 km, mens man for iX xDrive60 lover en WLTP-rekkevidde på mellom 563 og 701 km.
Legger du en «naken» xDrive45 i handlekurven får du hele 602 km rekkevidde i henhold til WLTP. En vesentlig forbedring i rekkevidde fra den gamle iX40 som hadde ca. 425 km rekkevidde WLTP.
Forfengelighet stjeler rekkevidde
Man kan forvente at de færreste kundene vil velge versjonene med lengst rekkevidde, da det er de som har lavest utstyrsnivå, og i hvert fall ikke de feteste hjuldimensjonene. Bestiller du glasstak, hengerfeste og 23 tommer sommerhjul er 70 km allerede borte.
Bruker silisiumkarbid-halvledere for første gang
Trenger du å hevde deg i bilforumer på Facebook, eller i middagsselskap kan følgende produktinformasjon komme til nytte: Den største forbedringen av BMW’s EfficientDynamics-tiltak kommer fra den første bruken av silisiumkarbid-halvledere i en BMW, som gir effektiv energikonvertering, høyere ytelse og bedre temperaturtoleranse enn tradisjonelle halvledere.
Gammelt nytt
I tillegg til at man har skrudd til på selve celleteknologien, hevder BMW å ha forbedret varmepumpefunksjon og lover «effektiv varmestyring for høyspentbatteriet», noe de for så vidt hadde fra før.
M-pakke tilgjengelig
Spør du en BMW-eier om M Sport-pakken er nødvendig vil de fleste svare «selvsagt, det må du ha!». Ser du en BMW på veien uten sportspakken er det trolig en ambassadebil. Utenfor Norge er ikke BMW-kundene like fanatiske på denne stylingen.
Nå er M Sport-pakken omsider også tilgjengelig som ekstrautstyr på nye iX. Designpakken gir kraftigere linjer, unike luftinntak, M-lettfemetallfelger, i tillegg til mulighet for shadowline frontlykter.
Endelig bedre seter
Forsetene i første generasjon av iX fikk blandet mottakelse. Nå har BMW tatt tak i dette ved å tilby M-multifunksjonssete som er en del av M Sport-pakken og standardutstyr på M70 utgaven. Det nye setet gir bedre sidestøtte for overkropp og lår.
Finjustert fjæring
BMW skriver at den nye modellen har finjustert fjæring, demping og chassiskontroll for økt motoreffekt og batterivekt.
Luftfjæring er imidlertid ikke standard, men tilgjengelig som tilvalg. Det er kanskje smart å bestille hvis du skal frakte familiens Meissen-porselen eller kjøre fort over dumper.
Store salgsforventninger
BMW har store forventninger til den nye modellen.
- BMW iX setter nok en gang standarden i sitt segment og blant elbiler generelt. Vi har stor tro på at dette vil forbli en suksess i Norge, sier administrerende direktør Sindre Sandberg i BMW Norge.