-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
BILTEST:
Komfort møter sport: BMW i4 M50 versus Mercedes-Benz EQE 300
BMW gjør det godt med i4 i Norge. Nå er Mercedes-Benz her med konkurrenten EQE. Men likhetstrekkene til tross, er de egentlig konkurrenter? Det har vi forsøkt å finne ut av her.
Først publisert i BilAutofil nr. 10-2022
I et par utgaver tilbake av BilAutofil formidlet vi inntrykk av fyrverkeriet Mercedes-Benz EQE AMG 43 4Matic, en firehjulsdrevet, stor sedan det er vanskelig å mislike. 476 hk og hele 858 Nm i moment sparket skikkelig i ryggen. Men selv med noen få tilvalg passerer prisen millionen.
Nå er «billigutgaven» her. EQE 300 med kun bakhjulsdrift og ned mot halv motoreffekt, 245 hk, senker EQE-prisen til 600.000 kroner. Ikke akkurat råbillig det heller, så vi tenkte det var på tide å måle bilen som Mercedes håper å gjøre til en storselger mot nettopp en suksess, BMW i4, som så langt i år er utlevert i mer enn 1000 eksemplarer og hvor toppmodellen M50 utgjør ni av ti.
Prisforskjell
Så viser det seg at i4 M50 før tilvalg overgår EQE AMG 43 i motorytelse samtidig som den koster mindre enn rimeligste EQE. Legges så heftigste pakkeløsning på i4 M50, Supercharged heter den på BMW-språket, står det fortsatt et lavere beløp på prisplakaten enn det gjør på en middels spekket EQE 300.
De to, i4 og EQE, er slett ikke ulike å se på. Begge har et lekkert kupeliknende preg med rammeløse vinduer og skinnet bedrar ikke: de to ser påkostede ut og er beviset på hvor bra det går an å ha det i forholdsvis store familiebiler. Men der slutter likhetene.
Deler verden
Historisk sett har BMW og Mercedes-Benz delt verden mellom seg med BMW orientert mot det sportslige og Mercedes mot komfort. Nå er BMW i4 hakket mindre enn en 5-serie, 4,78 meter lang, mens 4,95 meter lange EQE svarer som det elektriske alternativet til E-klasse. 26 cm i akselavstandsdifferanse til EQE gjør susen i baksetet.
BMW i4 angriper hver sving med et pågangsmot som tar pusten fra eiere med bakgrunn fra vanlig motoriserte fossilbiler
Der testteamet målte 67 cm beinplass i baksetet bak en 180 cm høy testsjåfør i i4, strakk målebåndet seg til 78 cm i EQE. Når tre cm bedre takhøyde (92 mot 89 cm) legges til (begge bilene var utstyrt med glasstak til å åpne), er det lett å tenke seg EQE som perfekt til å ta over som taksameterbil etter E-klassen når de fossile alternativene også tvinges ut av taxinæringen.
Foran sitter naturligvis alle bra, men i ganske ulike seter hvor BMWs sportslige støtter godt om kroppen når svingene kommer tett på, mens Mercedes-setene gir nok støtte, men først og fremst innbyr til å bli kjørt i.
Teknologi
Basis for redesignet instrument/infotainmentteknologi i Mercedes gjenkjennes ved at instrumentskjermen styres via styreplaten på venstre side av rattet mens midtkonsollskjermen styres med tommelen på høyre side av rattet om man ikke velger å trykke direkte på skjermen eller stemmestyre deler av innholdet.
Kortkommandoer for klimaanlegget er plassert i bunnen av naviskjermen med ytterligere tilgang til kortkommandoer på en linje under skjermen. Særlig funksjonene på rattet krever tilvenning, men fungerer godt når man først har dem i fingrene.
iDrive
Med iX redesignet BMW førermiljøet med en lang, todelt skjerm. Menyene er forholdsvis enkle å finne fram i – og heldigvis valgte BMW å beholde iDrive-hjulet på midtkonsollen som muliggjør programvalg uten å ta blikket fra veien.
BMW har i denne utstyrsutgaven headupdisplay. Ber man om det og betaler ekstra, lyser også headupdisplayet på frontruten i EQE.
(Testen fortsetter)
Omfattende pakkeløsninger leveres til begge bilene i tillegg til skreddersøm. Menyen for tilvalg til EQE omfatter hele 18 sider!
Verken i4 eller EQE utstråler samme grad av luksus som deres storebrødre, 7-serien og EQS/S-klasse. Burmesteranlegget i EQE gir langt mer konserthusfølelse enn Harman Kardon-anlegget i i4.
Kupéform
Som nevnt innledningsvis har begge kupe-form, men bare i4 stiller med fem dører hvor en diger, elektrisk styrt hekkluke åpner til et bagasjerom BMW hevder rommer hele 470 liter bagasje. Testteamet mistenker at tallet inkluderer rommet under gulvet, for visuelt ser det ut som om 430 oppgitte liter i EQE laster mer. Men hekkluka og 40/20/40 delt bakseterygg gjør det enkelt å laste inn store kolli, noe som ikke er like lett i det klassiske bagasjerommet på EQE selv om også baksetet der er splittet 40/20/40. Så hvorfor valgte ikke Mercedes stor hekkluke på EQE når de gjorde det på den større EQS?
Testen startet med fulladet batteri på begge bilene og det var ved reisens slutt 72 km i restrekkevidde på i4 og 179 km på EQE. Det gir EQS testrekkevidde på 649 km og i4 542 km
Uansett: i begge bilene lar det seg gjøre å frakte flere par ski inne i bilen.
Ingen av dem laster noe foran. Akkurat som på EQS kan ikke panseret på Mercedes åpnes hjemme. Vindusspylervæske helles på i en luke i siden på venstre forskjerm. Smart nok det.
Tilhengervekt
Når vi først snakker om å frakte noe så trekker EQE, uansett motorstørrelse og variant, maksimalt 750 kg tung tilhenger. Ikke mer, vil du kanskje innvende? Ja, forstå det den som kan. BMW mer enn dobler vekten, til 1600 kg. Med mer enn én million registrerte tilhengere av ulike slag er tilhengervekt viktigere i Norge enn mange produsenter ser ut til å ha fått med seg.
I utgangspunktet er 544 hk/795 Nm og grep på alle hjul naturligvis blodig urettferdig mot EQEs 245 hk/550 Nm. Men så var det prisen …
(Testen fortsetter)
Kjøreopplevelsen
Fra stillestående bruker i4 ned mot halve tiden til 100 sammenliknet med EQE 300, og for noen er naturligvis det viktig, men i det daglige holder 245 hk i massevis. 7,3 sekunder til 100 km/t var før Tesla arriverte definert som svært raskt og 550 Nm plasserer EQE 300s momentytelse over de fleste fossilbiler fra samme produsent.
Opplevelsen av hvordan kraften utnyttes skiller de to. EQEs høye moment til bare å ha én elmotor sikrer rask forbikjøring, men EQE innbyr ikke til engasjert kjøring på krevende veier. Bevares, den klarer det, men styrken ligger i forflytting i komfortformat over lange strekninger – som har vært E-klassens varemerke så lenge den har eksistert.
BMW i4 angriper hver sving med et pågangsmot som tar pusten fra eiere med bakgrunn fra vanlig motoriserte fossilbiler.
Rekkevidde
Batterikapasitet og rekkevidde hører som et uunngåelig tema til elbilvurderinger. Her kommer både i4 og EQE godt ut, men med EQE som den klare rekkeviddevinneren grunnet størst batteri og litt lavere forbruk til tross for høyere egenvekt. Kjørt helt identisk viste forbruksforskjellene seg å være ganske små, 16,1 mot 16,3 kWt/100 km gjennom en 470 km lang rute som inkluderte høydeforskjeller på over 1000 meter.
Begge verdiene er under oppgitte tall, men her skal man være oppmerksom på at langkjøring uten lange stopp bidrar til å holde forbruket lavt. Hvert stopp som kjøler ned bilen og batteriet drar oppstartstrøm som reduserer rekkevidden.
Store batterier
BMW oppgir 80,7 kWt i batteripakkestørrelse (trolig brutto), mens Mercedes oppgir 89 kWt netto tilgang på strøm som i testbilens tilfelle skal gi rekkevidde på 617 km. BMW oppgir 416-524 km i sitt datablad. Testen startet med fulladet batteri på begge bilene og det var ved reisens slutt 72 km i restrekkevidde på i4 og 179 km på EQE. Det gir EQE testrekkevidde på 649 km og i4 på 542 km.
Det er lett å tenke seg EQE som perfekt til å ta over som taksameterbil etter E-klassen når de fossile alternativene også tvinges ut av taxinæringen
Regenereringsteknikken fungerer godt i begge bilene og er enkel å bruke. I BMW holder det med et lite dytt mot venstre på girspaken, mens i EQE reguleres regenereringen i tre trinn med hendler bak rattet. Kun BMW bremser ned mot null, men viktigere enn gjenvinning av bevegelsesenergi er muligheten til å kjøre mest mulig med bruk av kun én pedal.
Høy ladefart
Ladefarten avviker ikke særlig på testbilene: 200 kW DC og 11 kW AC for i4, mens tilsvarende tall for EQE oppgis til 170 kW/11 kW (22 kW ved 3-fas). Vi kom aldri over 150 kW for noen av dem, men Mercedes holdt fart tett oppunder 150 kW ganske langt opp mot 60 prosent batterikapasitet. Vær her klar over at det ikke er mulig å få to identiske laderesultater så lenge ladingen skjer langs landeveien og ikke inne i et temperaturkontrollert laboratorium.
Testteamet vil gjerne mene noe om bakkeklaringen på duellantene. Mercedes oppgir 10,2 cm, BMW 12,5. Det betyr at bilene ikke duger som hyttebiler om veien til hytta ikke holder offentlig veistandard. Men enda mer problematisk: 2,3 tonn Mercedes er ikke lett å spa ut om snøen skulle pakke seg under den flate buken en sur vinterdag. Undertegnede vet det meste om hvordan man kjører seg fast med en tung og bakhjulsdrevet elbil på en flat gårdsplass etter en natts kraftig snøfall …
Løsningen kan ligge i luftfjæring med mulighet for å løfte bilen.
OPPSUMMERT
BMW appellerer til kjøreglede, ikke minst fordi chassiset holder følge med krefter langt over behovet til daglig bruk. Firehjulsdrift løfter kjøreopplevelsen og bedrer framkommeligheten på vinterføre.
i4 kler man på seg, EQE setter man seg inn i, hvilket betyr at i4 er mindre og betydelig trangere i baksetet enn Mercedes-Benz EQE, men trolig stor nok for en familie. Stor bakluke gjør bilen mer praktisk enn om den hadde hatt tradisjonelt bagasjerom slik som EQE. 1600 kg tilhengervekt kontra 750 kg trekker opp for i4.
Mercedes EQE, tradisjonell som elektrisk oppfølger til E-klassen, er det mange vil kalle en vogn, hvor man sitter utrolig godt og særlig i baksetet. Stort batteri og lavt forbruk gir lang rekkevidde, og det skal være fullt mulig å nå både Stavanger, Bergen og Trondheim fra Oslo uten ladestopp underveis.
Men det er først og fremst prisen som feller EQE 300. Testteamet mener grunnmodellen er overpriset, og om valget står mellom ulike EQE-modeller vil 350 som kommer utpå vinteren og nåpriset fra 652.000 kroner pluss frakt/levering være et bedre kjøp, ikke minst med tanke på bruktverdien. 350 har 4x4 og 292 hk.
Sammenliknet med EQE framstår i4 M50 som rimelig og prisen forklarer hvorfor den er BMWs nest mest foretrukne modell i år.
OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser og data i vår nybildatabase.