M60 er ikke langt unna like rask, om enn ikke like rå som M5.

PRØVEKJØRT: BMW i5 M60 xDrive

En bayersk drøm

Noen får aldri nok. Det har BMW tatt konsekvensen av, og videreutviklet i5 eDrive40 til M60 xDrive M-Sport pakke, 601 hk og firehjulsdrift. Altså drømmebilen for dem som jakter en klassisk sedan.

Publisert

Først publisert i BilAutofil nr. 2-2024

Priser og data var riktige da bladet ble trykket, men kan ha endret seg siden.

BMW i5 M60 ser bare snill ut der den strukket til drøyt fem meter ruller ut i trafikken med klassisk design. Utstyrt med tradisjonell hekkluke som skjuler inntil 490 liter bagasje, handler i5 om den elektriske varianten av familiefrakteren BMW har holdt seg med helt siden 1972 og som nå befinner seg i åttende generasjon. Dette er bilen som i utgangspunktet ikke stikker seg ut på annet vis enn at den lett oppfattes som vakker og tidløs uten synlig jåleri eller altfor massiv-vulgær grill som noen av BMWs SUV-er nå sendes ut i verden med.

Kompromisset

Det betyr at selv om de elektriske variantene blir i klart flertall i Norge, bygges bilen fortsatt på en fossilteknisk plattform som utelukker flatt gulv i baksetet. Et klart flertall av BMWs kunder rundt i verden foretrekker fortsatt å tanke bensin eller diesel framfor strøm.

(saken fortsetter)

M-ytelser til halve prisen av utgående M5 Competition.
Skjermplanke med så mange valg at det er lett å gå seg bort i menyene.
To sitter svært godt, midten er mer til nødbruk.
Selvsagt kan bilen leveres med bakrute- og sidegardiner.
Et grafisk uttrykk som nå går igjen i BMWs instrumentskjermer.
Tall og pris for at BMW har beholdt iDrive-hjulet på midtkonsollen.
Sete- og klimastyring for baksetepassasjerene.
Harman/Kardon i i5, bedre med Bowers & Wilkins i M60.
Denne knappen gir et ekstra spark i ryggen.
Litt for mange skjermbaserte funksjoner.
Endelig litt underholdning i BMW.
M er viktig i BMWs verden.
M60, BMWs nye elbilrakett.
En mer sinna grill er den mest synlige forskjellen forfra som skiller i5 fra M60.
Batteriet er ikke av de største, men M60 lader raskt.

I kompromissets tidsalder skal det godt gjøres å finne noe å klage på i i5 som diskvalifiserer den fra å være en strålende langturbil med all den komfort, kjøreglede og bruksfunksjonalitet en klassisk, premium sedan bør by på.

Sparker skikkelig

Samtidig har M60 med rett over 600 tilgjengelige hestekrefter og nær 800 Nm i dreiemoment ytelser normalt forbeholdt M-variantene til bensinbrødrene. Derfor M i navnet hvilket indikerer sprint til 100 km/t på 3,8 sekunder, toppfart på 230 km/t og kjøreprogrammer med tilhørende oppsett som fremkaller ekstra kjøreglede og til en viss grad kompenserer for drøyt 400 kg ekstra vekt sammenliknet med kjappeste bensin-M.

Valg av kjøreprogram eller aktivering av boost-knappen på baksiden av rattet øker ytelsen fra de normale 517 til nevnte 601 hk med et skikkelig spark i ryggen akkompagnert til lyden av et fossilmotorsnerr tilpasset pådraget som konsekvens.

Ikke like kompromissløs

I kompromissets tidsalder skal det godt gjøres å finne noe å klage på i i5 som diskvalifiserer den fra å være en strålende langturbil med all den komfort, kjøreglede og bruksfunksjonalitet en klassisk, premium sedan bør by på.

Samtidig er i5 M60 mindre kompromissløs og ikke like rå som de fossile M-modellene. Det gjelder også bilens innvendige karakter som peker i retning godt voksne kunder og vektlegging av velvære, komfort og påkostet skreddersøm og materialvalg på et nivå som med noen få unntak bare europeiske premiumprodusenter tilbyr.

M-pakken og de ekstra ytelsene drar opp prisen med nær 400.000 kroner målt mot den bakhjulsdrevne innstegsvarianten i 5-programmet. M60 er likevel en helt avgjørende modell for å lokke til seg kunder som også ser på konkurrentene Mercedes-Benz EQE AMG, Audi e-tron GT, Porsche Taycan og Lotus.

Drøyt 5 meter lang

M60 har mye av 7-serien i seg. Den økte utvendige lengden fra forrige generasjon 5-serie med åtte centimeter gjør M60 til en diger bil, men samtidig har det vært nødvendig for å møte konkurransen til innvendig plass som eksempelvis den utvendig litt mindre Mercedes-Benz EQE byr på. Beinplassen bak undertegnede (180 cm høy) målte vi til 70 cm. Men viktigere for baksetekomfort er at man sitter høyt og kan stikke føttene under setet foran.

Plattformen begrenser muligheten for batteristørrelse som gir ekstremt god rekkevidde. BMW WLTP-oppgir 450 til drøyt 500 km, avhengig av utstyr og hjulformat. Vår erfaring på skittføre og kuldegrader tilsier at drøyt 300 km bør være innen grei rekkevidde. Mye viktigere er bilens ladefart langs landeveien. Med batteri optimaliseret for lading før DC-kontakten kobles til, dras tempoet raskt opp mot 150 kW.

Skjermplanken

BMWs skjermplanke gir et ryddig inntrykk med svært oversiktlig instrumentskjermgrafikk. Verre er det på navi/informasjon/programskjermen med så mange programvalg at det er lett å gå seg bort. Skjermplanken krever tilvenning, men iDrive-hjulet letter i det minste letejobben uten å ta fokuset vekk fra veien og kjøringen.

Samtidig er i5 M60 mindre kompromissløs og ikke like rå som de fossile M-modellene.

Endelig har BMW fulgt Tesla og lagt inn litt underholdning på skjermen. I det minste fint når man sitter i lade- eller fergekø.

Som hos flere av konkurrentene kobler bilen av sikkerhetsgrunner ned så snart man åpner døren og løfter rompa fra setet. Irriterende at bilen må startes opp om man bare går ut noen sekunder. Må det være slik?

OPPSUMMERT

Så langt den BMW som kombinerer det beste fra den fossile og elektriske verden i én pakke. Så er det bare å vente på stasjonsvogna.

Poengfordeling

Motor/drivverk10
Kjøreegenskaper9
Interiør9
Komfort9
Plass8
Bagasjerom7
Praktiske egenskaper7
Teknologi/gadget8
Forbruk/rekkevidde8
Økonomi5
Sum (100)80

BMW i5 M60 xDrive

Pris fra*Kr. 1 080 000
Pris testbilKr. 1 379 750
MotortypeElektrisk
Motor foran261 hk/365 Nm
Motor bak340 hk/430 Nm
Samlet ytelse601 hk/795 Nm
Drivlinje1A, firehjulsdrift
0-100 km/t3,8 sekunder
Toppfart230 km/t
Batteri81,2 kWt
Lading DC/AC205/11 kW
Ladefart 10-80%30 min
Strømforbruk18,2-20,6 kWt
Rekkevidde (WLTP)455-516 km
Dimensjoner (L/B/H)506/190/151 cm
Akselavstand300 cm
Bilvekt2 431 kg
Nyttelast389 kg
Bakkeklaring13,6 cm
Tilhengervekt2 000 kg
Bagasjerom foran0 liter
Bagasjerom bak490 liter
Garanti/km5 år/200 000 km
Batterigaranti/km8 år/160 000 km
MiljøklasseA
Euro NCAP5 stjerner (2023)
Kilde: Produsent/OFV *Lev Oslo

Powered by Labrador CMS