-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
BMW dobler i8-utvalget
Nå kommer endelig BMW i8 Roadster. På høy tid, vil nok mange si.
Egentlig er det fem og et halvt år siden vi så denne første gang. Riktig nok bare som konseptbil, men den er likevel lett gjenkjennelig når den nå gjøres klar for salg.
På CES – den store elektronikkmessen i Las Vegas 2016 dukket den igjen opp, men da primært som utstillingsvindu for ny teknologi.
Høsten 2013 kunne vi for første gang sette oss bak rattet i en i8, og det ble selvsagt forelskelse ved første blikk for Bil-redaktøren den gang.
At bilen slipper engangsavgifter i Norge gjør den gunstig i forhold til konkurrenter med tilsvarende ytelser, men med en prislapp på 1,2 millioner for et «leketøy» er det likevel imponerende at BMW Norge så langt har solgt over 100 biler.
Nå lanseres altså en åpen toseter, i8 Roadster, samtidig som den eksisterende i8 får tilnavnet Coupé og oppdateres med den nye teknologien som legges i roadsteren.
Begge får for eksempel et foredlet eDrive-system. Li-ion batteripakken får mer enn femti prosent økt kapasitet – fra 7,1 kWh til 11,6 kWh. I tillegg er effekten i elmotoren økt fra 131 til 143 hestekrefter (105 kW).
Ren elektrisk rekkevidde oppgis til 55 kilometer for i8 Coupé og 53 km for roadsteren ifølge NEDC-standarden. Men sannsynligvis er ikke el-rekkevidde årsaken til at du kjøper en i8 – du er mer interessert i maks-effekten og de lekne kjøreegenskapene.
De som ikke har prøvd dette i praksis, vil nok fnyse av spesifikasjonene. Bensinmotoren er en tresylindret 1,5-liter som driver bakhjulene. Den har en effekt på 231 hestekrefter og et dreiemoment på 320 Newtonmeter.
Når begge motorene drar samtidig, har du en samlet effekt på 374 hk. Om du fortsatt ikke lar deg vippe av pinnen så legg til at i8 veier under halvannet tonn. Vekt-tillegget for roadsteren er beskjedne 60 kg.
Null til hundre på henholdsvis 4,4 (coupé) og 4,6 sekunder, toppfart for begge på 250 km/t.
Den oppgradert coupéen har fått noen kosmetiske endringer, men du skal kjenne modellen godt for å oppdage dem.
Roadsteren skiller seg selvsagt ut med stofftak som kjøres elektrisk av og på i hastigheten inntil 50 km/t, men ellers er det meste likt mellom de to – til og med de særegne dørene.
– Med lanseringen av nye BMW i8 Coupé og helt nye BMW i8 Roadster, har vi valgt å utvide standardutstyret på de to modellene. Så godt som alt tidligere ekstrautstyr er nå standard.
Kunden behøver med andre ord stort sett bare å tenke på interiør, lakkfarge og felger på sin nye BMW i8, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.
Det norske standardutstyret inkluderer blant annet BMW laserlys, avblendbare speil, lakkerte bremsecalipere, Harman Kardon høyttalersystem, head-up display, Driving Assistant, parkeringssensorer fremme og bak, ConnectedDrive Services og navigasjonssystem.
Begge modellene er på plass i Norge i mai 2018.
- Startpris BMW i8 Coupé: kr 1.352.000 eks. leveringsomkostningerStartpris BMW i8 Roadster: kr 1.509.000 eks. leveringsomkostninger