-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Facelift og frisk luft
Selv om den er futuristisk på mange områder er BMWs hybride sportsbil klar for en oppdatering. En fin anledning til å lansere en ny, etterlengtet variant.
Det har vært spekulert i en åpen utgave av i8 siden før modellen kom på markedet for snart tre år siden, så mange syns nok det er på høy tid at den lanseres.
BMW var jo selv ute og hintet en slik modell gjennom i8 Concept Spyder som ble vist frem våren 2012. Den gang nektet de å gi noen som helst kommentarer om produksjon, men spiren ble jo sådd.
Vi var blant de aller første som pøvekjørte i8 - på bane
Her ser vi bilen i aksjon sammen med en ansiktsløftet i8 Coupé. Sistnevnte skal lanseres mot slutten av 2017 mens de som vil ha den toppløse trolig må vente til neste år.
Selv om det er umulig å se detaljer gjennom kamuflasjen har vi indikasjoner på at BMW går for en targaløsning med takpaneler som kan skjerme fører og passasjer om det skulle komme en regnbyge mens man er på tur.
BMW i8 er jo beviset for at man ikke trenger en stor motor for å lage en morsom sportsbil. De anvender en tresylindret turbo bensinmotor som driver bakhjulene, i kombinasjon med en kraftig elmotor på forhjulene.
I dagens i8 er en samlet effekt på 362 hestekrefter nok til å akselerere sportsbilen til hundre på 4,4 sekunder og til en toppfart på 250 km/t.
Nå kan det gå mot 400 hester mens en kraftigere batteripakke skal gi økt elektrisk rekkevidde på (teoretisk) 50 km (mot dagens 30 km).
I Norge kommer BMW i8 svært gunstig ut med hensyn til avgifter. Den betaler faktisk ingen engangsavgift, så eneste forskjell fra elbiler er at den må svare for moms. Prisen ble justert ned fra årsskiftet slik at den nå har en veiledende pris på 1.248.500 kroner.
En god del nordmenn syns bilen er verd prisen, for ifølge OFV ble det registrert 35 nye i8 i 2016 og 38 året før. Det er ikke så mange renspikka sportsbiler som selger såpass volum. Det er mer enn f.eks. Audi TT og Mercedes SLC.