-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
BMW på hydrogen – 2. Periode
Det vil være litt rart om det ikke dukker opp noe med hydrogen på den kommende bilutstillingen i München. Den har tatt mål av seg til å være fremtidsrettet. BMW får i hvert fall plass i Hydrogen-hjørnet.
Hadde det gått som BMW begeistret fortalte oss i Hamburg for 15 år siden – juletider 2016 – hadde de hatt flere hydrogenbiler i katalogen i dag.
Og da snakker vi ikke om fisete elbiler der hydrogenet omformes til strøm via en problematisk brenselcelle. Den gangen snakket de om biler som på ærlig vis svidde av passende doser hydrogen inne i et forbrenningskammer.
Den vi prøvde hadde 12 slike, og resultatet var blant annet en meget passende motorlyd.
Vi snakket altså en regulær forbrenningsbil. Bortsett fra at ut av eksosen rant det bare vann.
Hvor det vannet kom fra, med andre ord: hvor hydrogenet kom fra, ble overhodet ikke diskutert. Det diskusjonen gikk på var hvor fort dette kunne bli en realitet.
Og det skulle ikke ta lang tid fikk vi vite.
Nå har det gått femten år og BMW er igjen i hydrogen-fronten.
«Med en brenselcelle med høy ytelse og optimert batterisystem er BMW iX5 Hydrogen sin drivlinje unik i verden!» får vi vite.
Men BMW ber om ren hydrogen og god infrastruktur – da er hydrogenbiler en bra utvei sier de. Og peker på at det er god løsning for dem som ikke har egen hjemmelader, eller som er besatt av rekkeviddeangst.
Det er noen små aero-endringer på utsiden, og hjulene har fått aerodynamiske felger og dekk laget av naturgummi – takket være Pirelli.
Og som Ringen tidligere har beskrevet er det Toyota som har ansvaret for hydrogenbiten i denne bilen. Men skal vi tolke pressemeldingen har BMW sin helt egne entusiasme for dette prosjektet.
Jeg syns allikevel det er litt synd at de ikke forfulgte V12 sporet.