BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX

Bilindustriens syvende underverk?

Nå slippes neste porsjon iX-detaljer fra BMW. Det er fremdeles mye vi ikke vet, og – egentlig – altfor mye vi vet.

Publisert Sist oppdatert

Dette blir personlig, men litt nødvendig bakgrunn først:

Jeg har håndtert en og annen pressemelding i min tid. Også de på mer enn 60 tettskrevne sider som denne.

(Heldigvis har BMW Norge utarbeidet en kompakt norsk pressemelding - den finner du her)

Men aldri en hvor jeg har måttet konsentrere meg til de grader, for det skjedde viktige ting (eller kanskje ikke, vanskelig å avgjøre) i hver eneste avsnitt.

Og samtidig, uansett hvor mye jeg konsentrerte meg, og skisset og noterte og sjekket tilbake, har jeg aldri vært gjennom så mye hvor jeg har forstått så lite.

‘Forstått lite’ må oppfattes på to måter.

Dels forstått lite som i ‘skjønner ikke en dritt’. For eksempel beskrivelse av finurlige finesser i forbindelse med demping av bakhjulene. Ikke viktig, men det er irriterende når jeg ikke begriper noe som helst.

Men enda mer irriterende, og det blir ekstremt personlig, er det når ‘forstått lite’ må oppfattes som at dette skjønner jeg overhodet ikke poenget med.

Og la det ikke være i tvil – den nye helelektriske iX er en festforestilling, et overflødighetshorn på hjul. Med en rekke innlagte forestillinger du aldri hadde innbilt deg at du skulle trenge, ønske, ha behov for, ville lengte etter eller kunne tenke deg å betale for.

Bare hør på hvordan du ønskes velkommen – og jeg tuller ikke: seansen har til og med et navn: «Great Entrance Moments!»

‘Dette er navnet på brukeropplevelsen som starter i det øyeblikket du nærmer deg bilen og frem til dere starter turen. Alle trinn nå er regissert av bilen med maksimal effekt, og det skal smelte inn i en inspirerende total opplevelse.’

(Som sagt, dette er direkte sitat!)

‘Ultra bredbånd (UWB) radioteknologi gjør det mulig med en presis lokalisering av avstanden mellom bil og nøkkel eller smart-telefon – det betyr altså at bilen vet nøyaktig i hvilken retning føreren kommer fra og på nærmeste centimeter vet den hvor nær han er bilen.’

‘Så snart den avstanden er kommet under tre meter forbereder, og starter bilen en perfekt koreografert rekkefølge av hendelser. Det starter med regisserte lyseffekter som tar i bruk utvendig og innvendig lys, deretter fortsetter det med å lyssette det tilsynelatende teppet du går på, lyssette dørhåndtakene og samtidig låser den seg opp. Automatisk (!). ‘

‘Deretter aktiveres elementene til Inngangs Assistenten, samtidig som overflateoppvarmingen – også av rattet – starter. En start-up animasjon på BMWs krumme display spilles av, alle BMW ID settinger lastes inn og det etableres en forbindelse med smart-telefonen før det hele avsluttes med et skreddersydd velkomst-vindu i displayet som fremfører en personlig hilsen, samtidig som du får noen passende forslag og informasjoner’.

(Her trenger vi å myke opp med et bilde, men slapp av - du har masse igjen å lese)

Det er mulig jeg har helt sprø assosiasjoner, men jeg ser far komme hjem fra utlandet og på flyplassen står mor og bikkja og venter. Hunden begynner å logre og pipe lenge før den kan se far, og den forestillingen bare øker mens fars oppmerksomhet er 110 prosent på dyret og minus 10 på partner.

Tilsvarende her da?

Kjapp avskjed fra frokostbordet, «ses i kveld, kanskje», og så tre minutter bjeller og fløyter med bilen.

Kanskje sånn det skal være?

En annen assosiasjon også, mens vi er i gang:

BMW innfører selvfølgelig også Remote Software Upgrades sammen med «Functions on Demand» (bilfabrikkenes nye, enorme kontantstrøm) der du kan kjøpe eller abonnere på et bedre langlys – for eksempel.

Dette konseptet har også et navn. Always Fresh – og der blir jeg ekstremt fnisete og begynner å tenke på Wesensteens reklamefilm der de forsøkte å finne ut hva de egentlig reklamerte for.

Hva var det egentlig Ballodent gjorde? Uten eselører? Vaskefjerningsmiddel. Eller – der kom den – like frisk i dasken som i dusken. (Bare be om Ballodent på Youtube)

Har du fulgt med så langt som hit, forstår du kanskje at jeg har problemer med denne presentasjonen. Alternativt kan du hoppe til forhåndsomtalen vår av iX her.

Men jeg kan fortelle masse om bilen også – ting du kanskje helst ikke vil vite til og med.

For eksempel kan jeg fortelle om 20-tommers hjul, med mulighet for 21- eller 22-tommers, men jeg aner ikke bredden.

Jeg kan fortelle at dekket er spesialutviklet for denne bilen – men der detter jeg av igjen. For et sted går det frem at det er flere dekkmerker tilgjengelig. Betyr det at det er flere dekkprodusenter som har utviklet dekk for denne bilen, eller er det BMW som har utviklet dekket og så gitt oppskriften til flere produsenter?

Jeg kan gi deg målene: 3000 millimeter akselavstand for eksempel, eller 4953 x 1967 x 1695 – disse dukket opp langt inne i en setning på side 43!

Men jeg aner ikke vekten. Ordet lightweight forekommer 27 ganger, og 15 % lettere enn et eller annet dukker stadig opp. Men vekt som i for eksempel kilo eller tonn finnes det ikke spor av.

(ny bildepause - saken fortsetter)

A pro pos ordtelling: Noe med assist som i assistent forekommer 78 ganger. Optional 46 ganger. Noe med intelleligent finner ordtelleren 39 ganger og digital – utrolig nok – bare 22 ganger.

Button (som jeg er så glad i, skikkelige gammeldagse brytere og knotter og ikke bare skjermer) er det 28 referanser til – og – det kan jeg bekrefte, BMW har vært avmålt i skjerm-avdelingen.

Jeg fikk nemlig ta en tjuvtitt i slutten av mai da et par biler var på Norgesbesøk – først og fremst for utvalgte kunder.

Fantastisk interiør (og her tenker jeg ikke på de 700 finessene som jeg ikke trenger eller ikke skjønner eller ikke oppfattet) men på miljøet. Åpent og lyst og slutt på den gamle cockpit-oppskriften.

Stor åpen flate foran annen-føreren, baksete med polstret sofa-vibber – du kunne krumme deg opp i hjørnene, sitte der i 45 grader til lengderetning med støtte i alle retninger og beina trukket opp og ullteppe rundt knærne og det eneste du manglet var peisen.

Jeg har lest masse om batteriene i denne bilen også, men akkurat her er poenget at de må være ganske lave, for de ligger under gulvet og allikevel kjennes innstigningshøyden ganske normal ut (når velkomstforestillingen endelig er avsluttet og applausen har lagt seg. Nei da – tulla). Samtidig som sittestillingen er førsteklasses og plassen i alle retninger også. Dette uten målebånd.

Det du sikkert vil vite at drivlinjen er to motorer, en for hver ende, med store muligheter for variasjon mellom hva som driver hvor med hvor mye.

Men det ser ikke ut som det er et variabelt moment (det som noen elegant kaller torque vectoring) til hvert hjul – jeg forstår det slik at antispinn skjer ved at man nanosekund bremser – og ikke regulerer momentet – for det hjulet som har et avvik.

Men dette er et av de områdene jeg må bruke gule briller for å orientere meg i tåka. Og oppdager at gule briller ikke virker.

Ved lansering i november vil det finnes to drivlinjer. xDrive40 med samlet utbytte på 240 kW/326 hk og kalkulert WLTP-rekkevidde på 425 km. Med xDrive50 har vi 386 kW/523 hk og inntil 630 km.

I løypa, litt senere, vil også en modell som heter M60 dukke opp. Der snakker vi M-gener sammen med 440 kW/600 hk.

Batteriet for xDrive40 består av 10 moduler, hver på 18 celler – det vil si 180 celler på totalt 70 kWt.

XDrive50 har 6 x 50 pluss 5 x 40 celler. I min bok blir det 500 celler. Og her er det BMW mister meg igjen – allerede på side 18. For denne byr på 105,2 kWt. Det vil si 0,21 kWt pr. celle, mens den minste har 0,39.

Hvorfor batterifabrikken i Dingolfing håndterer celler med forskjellige kapasiteter er det sikkert en god forklaring på, men ikke her.

La oss ta med at noe som imponerer meg veldig, uten at det egentlig sier meg noe som helst, er at BMW forteller at den volumetriske energitettheten på cellenivå er ca. 40 % høyere nå enn på en i3 som ble produsert så sent som i fjor.

I klartekst. Like mye strøm tar vesentlig mindre plass nå. Eller på samme volumet får du med ca. 40 % lenger rekkevidde.

(siste bildepause før oppløpet om du fortsatt henger med)

Men mer interessant for de av dere som er seriøst interessert i musikk (det vil si, dere som fikk hørselen spolert av overdrevent volum levert av Ståle Krapyl og hans HiFi Asyl for 20 år siden) er at ‘når du trykker på Start/stop knotten innledes et inspirerende akustisk akkompagnement som bygger opp forventningene til den helelektriske erfaringen som venter. (Igjen et direkte sitat, som fortsetter slik:) Denne lydproduksjonen ble skapt i et tett samarbeid mellom film-musikk-komponisten og Oscar-vinneren Hans Zimmer og Renzo Vitale som er Kreativ Direktør for Lyd i BMW Gruppen’.

‘Når bilen kjører av gårde oppstår det en kjørelyd som utvikler en påfallende transparent tonefarge (timbre) med sfæriske komponenter som gir autentisk tilbakemelding på enhver bevegelse av gasspedalen’.

‘Lydens karakter endres i forhold til den settingen du har valgt med My Modes knappen. Dette vil si at i SPORT modus er bilens aurale spektrum mer dominerende og kraftfull. Måten det kjøres på, registreres på millisekunder og akselerasjon, endring på belastning eller rekuperasjon får alt et tilpasset akustisk akkompagnement.’

‘Siden bilen kommer med BMW IconicSounds Electric funksjonen som standard, vil en ny kjørelyd – utviklet i samarbeid med Hans Zimmer, kunne lastes opp i bilen ved en senere anledning via Remote Software Upgrade’.

Du skal få en kjapp musikkopplevelse til:

‘… I tillegg til dette inneholder Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System også en 4D audio funksjon. Bass-ristere (shakers) i forsetene genererer nøyaktige vibrasjoner ved hjelp av en software utviklet av BMW. Disse forårsaker en intens opplevelse av bass-frekvenser – selv ved lave volum’.

Jeg gir meg her, enda jeg har bare så vidt skrapt i overflaten av dette nye mesterverket. Hvis det virker som jeg har ironisert en del er det fordi jeg ikke helt skjønner hvem slike meldinger er skrevet for.

Det kan ikke være for den typiske influenceren, for hen er overhodet ikke interessert i CFRP eller andre polymer. Det kan ikke være for tekno-friken, for han gir vel blaffen i hvordan grillen er dekorert med plasma og laser, og den interiørarkitektinteresserte har ingen forutsetning for å oppdage at påfylling av spylervæske er revolusjonert.

Og for den klassiske vognatryneskribenten er dokumentet helt ubrukelig. Road er riktignok nevnt 25 ganger, men aldri i forbindelse med roadholding.

Jeg lover å komme tilbake til denne bilen mange ganger. Og ta for meg en og en bit.

Aerodynamikken for eksempel – å rydde opp litt i hekken har gitt bilen 10 km ekstra rekkevidde. Eller design – Kai Langer, sjef for BMW i Design er en av heltene. Eller materialbruk (selvreparerende overflate på grillen for eksempel) eller støttesystemene. Eller 5G og datamulighetene.

Men først må jeg eliminere alle punktene jeg ikke skjønner noe av. De der jeg ikke skjønner poenget. Og så må jeg forstå alt det jeg ikke forstår nå. Og da kommer vi tilbake, iX og jeg.

For vær ikke i tvil. Jeg kan ikke slippe den på denne måten – dette er en av de mest spennende bilene i år.

Du finner priser og tekniske data i vår nybilbase

Powered by Labrador CMS