BMW iX2 skal være klar for norske veier i mars neste år.

BMW iX2

SUV med kupepreg

BMW gjør en kupevariant ut av iX1, og vips så er mer plass, mer motorkraft og mer særpreg på plass.

Publisert Sist oppdatert

BMW iX2 handler om å bygge videre på det kjente, men likevel skape noe nytt ved å bryte den klassiske SUV-formen og erstatte det med mer kupepreg. Så i bunnen for nye iX2 gjenkjennes iX1. iX2 lanseres på Japan Mobility Show i oktober og kommer til Norge i mars neste år.

Målt mot forrige generasjon X2 er den nye strekt 19 centimeter og måler 4,55 meter i lengden, er 1,85 meter bred og 1,59 meter høy. Men sammenliknet med iX1 er lengdeøkningen kun fem centimeter. I den samme sammenlikningen øker bagasjeromsvolumet fra 490 til 525 liter med seteryggene oppe, men minker om seteryggene legges ned fra 1600 til 1400 liter. Tilhengervekten for iX2 oppgis til 1200 kg.

Mer motorkraft

Fullt navn på iX2 blir xDrive30 som betyr at de tre variantene som så langt er priset driver på alle hjul. For å løfte iX2 fra iX1 og kunne ta en høyere pris, økes motoreffekten til 313 hk som igjen betyr sprint til 100 km/t på 5,6 sekunder, mens toppfarten oppgis til 180 km/t.

Til sammenlikning yter iX1 204 hk i den tohjulsdrevne varianter og 272 hk i utgaven med firehjulsdrift.

Batteripakken er den samme som i iX1, altså 64,7 kWt netto, med hurtigladefart på 130 kW og standard ombordlader på 11 kW som i tilvalg kan økes til 22 kW. Å lade fra 10 til 80 prosent kapasitet oppgis under optimale forhold til 29 minutter.

Plug & Charge

En ny max range-funksjonen øker ved behov rekkevidden med inntil 25 prosent

Som i mange andre elbiler starter forvarming av batteriet til ideell ladetemperatur så snart hurtiglading legges inn i ruteveilederen i navigasjonssystemet. Funksjonen kan også aktiveres manuelt.

BMW er i ferd med å innføre Plug & Charge-teknologi slik Tesla var først ute med for ti år siden, og som enkelte andre produsenter også har tatt i bruk fordi det ligger i CCS-ladeteknologien. BMW åpnet for dette først i nye i5 og nå følger iX2 i det samme sporet. Plug & Charge-teknologi betyr at laderen gjenkjenner bilen og ladingen starter automatisk uten bruk av app, brikke eller kort.

Rekkeviddeboost

BMW oppgir rekkevidden til 417 – 449 km i henhold til WLTP-kjøresyklus. En ny «max range»-funksjon øker ved behov rekkevidden med inntil 25 prosent. Dette lar seg gjøre ved å begrense kraft og hastighet samt deaktivere flere komfortfunksjoner. 

BMW skriver videre om iX2 at bilen leveres med det nye infotainmentsystemet, Operating System 9, som tilrettelegger for et bredere spekter av digitalt innhold av informasjon og underholdning, raskere oppdateringssykluser for over-the-air-funksjoner, samt optimert tilgang til flere nettjenester og ytterligere muligheter for personalisering. I iX2 vil det også være mulighet for såkalt «in-car-gaming», hvor passasjerene bruker smarttelefoner som spillkonsoller og spiller mot hverandre på bilens sentrale skjerm.

Bygges i Tyskland

BMW iX2 skal sambygges med iX1 i Regensburg i Tyskland. Rett under 90 prosent av bilene BMW har levert i Norge så langt i år er elektriske.

Oppgitt pris for iX2 basert på någjeldende vektavgift og momssats for elbiler starter på 520.000 kroner ex levering som er 13.500 kroner mer enn for iX1 med AWD. 

Dette er basisprisene inkludert levering:

* BMW iX2 xDrive30 "Charged", fra kr. 544.900 inkl. levering
* BMW iX2 xDrive30 "Charged Plus", fra kr. 579.900 inkl. Levering
* BMW iX2 xDrive30 "Fully Charged", fra kr. 619.900 inkl. levering

BMW iX2 skal være klar for norske veier i mars neste år.
BMW iX2 skal være klar for norske veier i mars neste år.
BMW iX2 skal være klar for norske veier i mars neste år.
BMW iX2 skal være klar for norske veier i mars neste år.
BMW iX2 skal være klar for norske veier i mars neste år.
BMW iX2 skal være klar for norske veier i mars neste år.
BMW iX2 skal være klar for norske veier i mars neste år.
BMW iX2 skal være klar for norske veier i mars neste år.
Powered by Labrador CMS