-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
BMW X4 er klar
- Jeg skjønner ikke noe av BMWs X-utgaver. Godt jeg ikke er produktutvikler, for så langt har BMW solgt 2,7 millioner av denne serien, skriver Jon Winding-Sørensen.
Da BMW lanserte sin X6 for fem år siden, var det ikke bare det at dette var noe av det mest monsteraktige jeg hadde sett på lenge. Det var også det litt kjedelige faktum at jeg ikke skjønte en meter av konseptet.
Hadde jeg visst hvem som sto bak denne sprø oppskriften, hadde jeg holdt kjeft. Han heter nemlig Ulrich Kranz, nå 55 år og med 27 år i BMW-systemet.
Velfundert
Han var mannen bak Mini-familien hos BMW, det var han som dro opp hele X-programmet rundt Spartanburg-fabrikken i USA, og allerede før den første X6 var produsert, hadde han tatt fører-setet i i-prosjektet.
Hva han gjør i dag aner jeg ikke, men uansett hva det måtte være, setter jeg uten å blunke en hundrelapp på det.
Den mannen vet hva han vet lenge før noen andre vet det.
Muligens lå ikke X4 i de kortene han delte ut da han var X-ansvarlig, men selv om det er han som trakk opp planene for denne også, for nesten ti år siden, drister jeg meg allikevel til å si at denne skjønner jeg enda mindre av.
Mindre praktisk
Dette blir altså en bil som har samme lengde og akselavstand som X3, men er 53 millimeter lavere og 34 millimeter bredere. Dårligere innvendig takhøyde regner jeg med, og et bagasjeromvolum som er redusert med ti prosent.
Jeg skjønner også at dette er coupé-oppskriften overført til – hva er det de kaller dette – SAV’er, og coupéer vet vi er populære produkter.
Dårligere plass, men et dramatisk bedre utseende er ofte mer enn nok til å rettferdiggjøre vanvittig mye høyere priser (hvorfor tror du det er dyrere å presse en todørs coupé enn en femdørs stasjonsvogn?).
Man kan imidlertid vanskelig si at biler i X-serien har dramatisk bedre utseende enn noe som helst.
Riktignok har X4 mistet noe av det kantede fra X3, men den prisen som er antydet (30.000 pund i England) tyder på at her kan vi sette Veldig Premium på prislappen også, og at markedsføringen har en tøff jobb med å overbevise oss om at det nye utseendet er verdt ekstra-prisen.
Uten konkurranse
Vi vet lite om motorutvalget ennå, men det blir sikkert 3-Serie standard, med 2-liters bensin på 184 hk som basis. Det er heller ikke sagt noe om den kommer med bare bakhjulsdrift heller, slik som X3 tilbyr.
Selvfølgelig blir denne bilen en suksess. BMW ligger i forkant igjen. Når denne bilen kommer i salg neste år, må både Audi og Mercedes vente to år før de har noe annet å angripe med.
Design-fantasien G-Force fra Mercedes (Los Angeles i fjor) kan umulig bli noen GLC før i 2016. Og Audis Q4 – en X-factorisert Macan – har også et år eller to igjen før den er på plass.
God plass for X4 å boltre seg i. Da betyr det lite hva jeg ikke skjønner.