-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Snart klart for generasjonsskifte:
BMW letter litt på sløret
Vi har lenge dokumentert via spionbilder at neste generasjon BMW M5 under utvikling. Men at den også kommer som stasjonsvogn innrømmer BMW for første gang nå - ledsaget av et knippe offisielle «spionbilder».
BMW forteller at utviklingsprosessen til neste generasjonen M5 nå går inn i den praktiske fasen og at den fremover vil testes for fullt på veier, testområder og racerbaner rundt om i verden. Det betyr at vi vil få god tilgang til spionbilder fra vårt faste byrå.
Det er snart 40 år siden første generasjon M5 kom på markedet som et meget sportslig alternativ som likevel hadde sine praktiske egenskaper intakt, i alle fall om man ga slipp på litt av komforten de «snillere» medlemmene av 5-serien er kjent for.
Klassisk muskelbil-oppskrift
Oppskriften har vært klassisk med store motorer og bakhjulsdrift, men ved forrige generasjonsskifte kunne BMW også tilby sin avanserte firehjulsdrift i en spesiell M-løsning som lar sjåføren velge ren bakhjulsdrift for de anledninger der det er mest passende.
Nå er tiden snart inne for en helt ny generasjon – med gjensyn av en tidligere, populær karosseri-variant. BMW M GmbH bekrefter nemlig at syvende generasjon av M5 vil lanseres både som sedan og stasjonsvogn – eller Touring på BMW-språket. Dermed følger den i sporet til lillebror M3.
Dessuten tyder mye på at den får hybrid drivlinje – kanskje tilsvarende den som sitter i SUV-en XM.
Lange tradisjoner
Den første BMW M5 Touring ble lansert tilbake i 1992, basert på andre generasjons M5 Sedan. I 2007 la BMW M GmbH også til en Touring-variant til fjerde generasjon BMW M5.
Den vellykkede lanseringen av den første BMW M3 Competition Touring med M xDrive firehjulsdrift, har banet vei for at storebror BMW M5 neste år kan følge i samme hjulspor med en egen stasjonsvogn-variant.
På vei og bane
Akkurat som den kommende BMW M5 Sedan, vil stasjonsvogn-varianten også ha en helt nyutviklet og delvis elektrifisert drivlinje. Dermed akselererer BMW M GmbH stadig videre på sin vei mot elektrifisering.
Testing av de første prototypene av den kommende BMW M5 Touring vil starte i løpet av de neste dagene, i bytrafikk så vel som på landeveier og motorveier rundt München – samt på krevende Nordsløyfa og andre racerbaner rundt om i verden. Målet er som alltid å finne den ideelle balansen mellom sportslige ytelser på racerbanen og overlegen kjørekomfort i hverdagen og over lange avstander.
– I en tid hvor hverdagen og modellporteføljen vår i Norge nå bortimot er helt elektrisk, så er vi heldige som også kan by på særegne modeller til våre kunder som har noen dråper bensin i blodet og en genuin entusiasme for vår historie. Det er derfor fristende å si «festen er ikke over, det er kake igjen», sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.
Vi loves mer informasjon om neste M5 Sedan og Touring før lanseringen begynner i 2024.