2018 BMW M5
2018 BMW M5
2018 BMW M5
2018 BMW M5
2018 BMW M5
2018 BMW M5
2018 BMW M5
2018 BMW M5
2018 BMW M5
2018 BMW M5
2018 BMW M5
2018 BMW M5

Her er nye BMW M5

BMW røsker opp i M5-historien, og lanserer den nye generasjonen med firehjulsdrift.

Publisert Sist oppdatert

Husker du? Da BMW M-modeller var bakhjulsdrevne biler med selvpustende motorer, og slik skulle de være i all fremtid? Vel …

Alle slike regler forsvant ut døra med X6M i sin tid, og nå tar BMW et nytt stort sprang:

Den kommende M5 blir firehjulsdreven.

Det er ikke lenge siden daværende M-sjef Friedrick Nitschke meldte at «et firehjulsdrevet system betyr [økt] vekt og et tydelig tap i styrepresisjon».

Hans etterfølger, Franciscus van Meel, var ikke like kategorisk. Etter å ha ledet Quattro-divisjonen til Audi, hadde han naturlig nok god erfaring med fire drivhjul på høyytelsesbiler.

- Egenskapene til en M-bil skal føles bakhjulsdrevne. Jeg liker ikke uttrykket «firehjulsdrift». Det gir en følelse av stoisme, nøytralitet og understyring.

- Når vi snakker om M-biler tenker jeg vi snakker om bakhjulsdrift med ekstra grep.

Slik har det altså blitt, og når BMW nå offentliggjør noen spesifikasjoner for den kommende M5-generasjonen avslører de samtidig at de ikke helt gir opp hooligan-følelsen man får av en bakhjulsdreven muskelbil.

For i bilens kjøreprogram er det en innstilling som enkelt og greit heter «2WD». Da kobles ikke forhjula inn uansett hvor mye pøbel du måtte være bak rattet.

Ved oppstart er det dog 4WD-programmet som er aktivt. BMW melder at selv i normalmodus tillater systemet litt sideveis slipp før DSC-en slår inn, mens det er 4WD Sport som skal gi den beste «totalopplevelsen».

Systemet heter M xDrive, og minner veldig om xDrive i andre BMW-modeller. Les mer om det nederst i saken.

BMW har ikke sluppet offisielle ytelses-tall for bilen enda, men bekrefter at det er en oppgradert utgave av dagens 4,4-liters twin-turbo V8-motor som skal gjøre jobben.

Etter det vi erfarer havner vi på 615-620 hestekrefter og så vidt over 700 Nm i dreiemoment.

At Mercedes-AMG E63 yter 612 hestekrefter i den barskeste S-utgaven har naturligvis ikke gått BMW hus forbi.

Var det noen som trodde at power-krigen mellom de tyske premium-produsentene var over? Vel, tro om igjen.

0-100? Vi tipper 3,4 sekunder – akkurat der den råeste E63 ligger.

M xDrive: Slik fungerer det
Bak girkassen sitter en overføringskasse. Drivakselen til bakhjulene går rett ut bak overføringskassa, mens en ny aksling går på siden av girkassa og frem til forhjulene.

Overføringsboksen kan skifte mellom 4WD og 2WD, men bilen vil alltid starte i 4WD-modus.

2WD-modus kan kun aktiveres når DSC (stabilitetsprogrammet) er helt deaktivert. I kjøreprogrammene Normal og MDM (M Dynamic Mode) er xDrive aktivt hele tiden.

Da fungerer det ved at bilen hovedsakelig er bakhjulsdreven, men slår inn forhjulene nå systemet kjenner at bakhjulene glipper eller når kombinasjonen av rattutslag, gasspådrag og andre faktorer tilsier at drift på alle fire hjulene behøves.

Girkassa er en 8-trinns Steptronic – ikke DCT, for øvrig.

Det er fortsatt en liten stund til M5 er helt lanseringsklar, og det er vel ingen overdrivelse å si at vi gleder oss.

Powered by Labrador CMS