-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mot helelektrisk fremtid
BMW bekrefter flere nye modeller
Snart viser BMW neste generasjon 5-serie, selvsagt også som ren elbil. Og flere elbiler står i kø i årene fremover.
Første generasjon 5-serie debuterte i 1972, og gjennom de femti årene er det ifølge BMW produsert over ti millioner biler i serien. Snart presenteres den åttende generasjonen – selvsagt med et helelektrisk alternativ med betegnelse i5.
Nye 5-serie kommer på markedet som sedan i oktober, og neste år følger stasjonsvognen som på BMW-språk kalles Touring – også den vil tilbys som elbil.
Side om side
Nye 5-serie og i5 skal produseres side om side ved BMWs største Europa-anlegg som ligger i Dingolfing, ti mil nordøst for München. Her bygges også 7-serie, 8-serie samt BMW iX.
BMW Dingolfing er også kompetansesenter for produksjon av elektriske drivlinjer, og produksjon av elmotorer og batterier vil dermed skje på samme anlegg som bilproduksjonen.
Doblet salget
På den nylig avholdte årskonferansen fortalte BMW-toppen, Oliver Zipse, at de i 2022 mer enn doblet salget av elektriske biler og at over 215.000 elbiler ble levert ut til kunder.
Han avslørte videre at nok en elbil ser dagens lys i løpet av inneværende år – en ny kompakt-SUV med betegnelse iX2.
Ny klasse
«Neue Klasse» er betegnelsen BMW bruker på en helt ny serie elbiler med helt ny IT- og software-arkitektur, samt nye elektriske drivlinjer og batterier.
Vi har allerede fått en forsmak på hva vi har i vente gjennom de to konseptbilene BMW i Vision Circular og BMW i Vision Dee. På høstens IAA Mobility vil BMW komme med nye avsløringer om hva som kommer fra 2025 og fremover.
BMW har allerede sagt at de første modellene som lanseres i Neue Klasse vil være en sedan i 3-serie segmentet og en sportslig SUV. Nå forteller de at minst seks modeller vil lanseres i løpet av de første 24 månedene.
Global produksjon
Produksjonen av den nye generasjonen elbiler starter i det nye anlegget i Debrecen, Ungarn, som kun skal produsere Neue Klasse-modeller.
Fra 2026 vil man også produsere Neue Klasse-modeller på fabrikken i München og fra 2027 også på fabrikken i San Luis Potosi, Mexico.
Innen slutten av tiåret forventes det at Neue Klasse-modellene vil utgjøre mer enn halvparten av salgsvolumet til BMW.
Hele familien
Også de andre merkene i BMW-konsernet, Mini og Rolls-Royce, er på vei mot en elektrisk fremtid. For Minis del innebærer det en ny 3-dørs modell som tar over for dagens Mini Cooper SE, en kompakt crossover med betegnelse Aceman samt en helelektrisk Countryman.
Rolls-Royce viste sin første elbil, Spectre, i fjor og starter levering til de første kunder i løpet av 2023.
Bratt kurve
Med et utvalg på rundt et dusin helelektriske modeller forventer BMW Group en bratt kurve i salget av elbiler de kommende årene.
I 2024 vil minst én av fem av selskapets nye biler ha en elektrisk drivlinje. Innen 2025 vil dette være hver fjerde nye bil som leveres, og innen 2026; rundt én av tre.
Avhengig av markedsforholdene i andre halvdel av tiåret, utviklingen av råvarepriser og tilgjengelighet, samt den globale utbyggingen av ladeinfrastruktur, forventer BMW Group at elbilandelen når mer enn 50 prosent i god tid innen 2030.
Det betyr at selskapet også har et mål om å ha levert mer enn 10 millioner elektriske biler til kunder rundt om i verden innen 2030.