-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nok en ladbar BMW
Snart er BMW klar med nok en ladbar hybrid. Denne gangen dreier det seg om en populær SUV.
BMW X3 xDrive30e er betegnelsen på nykommeren som settes i produksjon fra desember og er på plass i markedet våren 2020.
Den blir tredje X-modell med plugg og firehjulsdrift etter X5 (som er klar i andre generasjon med vesentlig økt rekkevidde) og lillebror X1.
Siden elmotoren er integrert i girkassen har bilen automatisk firehjulsdrift ved behov også når man kjører på ren eldrift.
I tillegg blir X3 i løpet av 2020 første BMW som tilbys med tre alternative drivlinjer – fossilmotor, som hybrid og som elbil når produksjonen av sistnevnte starter i Kina neste år.
Den nye X3-varianten får en elektrisk rekkevidde på snaue fem mil – BMW oppgir 46-41 km basert på WLTP.
Bilen får en samlet effekt på inntil 292 hestekrefter, et dreiemoment på 420 Nm og har et oppgitt snittforbruk på 0,22-0,28 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 49-64 gram per kilometer.
Bensinmotoren er en 2,0-liter med TwinPower Turbo-teknologi som alene yter 184 hk. I tillegg supplerer elmotoren 80 kW (109 hk). X3 xDrive30e gjør 0-100 på kjappe 6,1 sekunder og har en toppfart på 210 km/t (135 km/t i elmodus).
Ifølge BMW er batteripakken på 12,0 kWt brutto basert på det siste nye på teknologifronten. Batteriene er plassert under baksetet mens bensintanken er plassert oppå bakakselen.
Det medfører at man «mister» 100 liter i bagasjerommet som likevel har en kapasitet på 450 liter, 1500 når baksetene legges ned.
Den ladbare hybriden blir rimeligste modell i X3-familien med en prislapp på 621.900 kroner, 18.000 rimeligere enn 20d og hele 42.000 under 20i som begge har vesentlig mindre effekt.
Det er med andre ord liten tvil om at dette er modellen som vil toppe X3-salget i Norge – i alle fall frem til den hel-elektriske lanseres.
Til slutt tar vi med at den ladbare hybriden kan dra hengere på inntil to tonn – jeg vet det er viktig for mange av dere.