-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nye ladbare SUV-er fra BMW
BMW tilbyr ladbare hybrider i mange segmenter. Nå lanseres to nye modeller – den ene av dem er svært aktuell for Norge.
Kompakt-SUV-en X1 har vært blant bestselgerne i BMW-porteføljen i årevis. I 2019 var den ifølge OFV www.ofvas.no mest solgte BMW SUV og femte mest solgte modell totalt med 735 registreringer.
Snart kan modellen bli enda mer attraktiv – om kort tid lanseres nemlig plug-in hybriden BMW X1 xDrive25e. Senere i år får den selskap av BMW X2 xDrive25e, hvilket betyr at BMW tilbyr fire ladbare SUV-modeller i 2020.
– BMW fortsetter offensiven med elektrifiseringen av hele modellporteføljen. I mars lanseres nye BMW X1 xDrive25e. Med en elektrisk rekkevidde på opptil 52 kilometer, firehjulsdrift og tilhengerfeste, forventer vi at den blir en av segmentets mest populære modeller fremover, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Group Norge.
Kvartett av plug-in SUV-er
I fjor høst rullet de første BMW X5 xDrive45e inn på norske veier. Om kort tid starter leveringen av BMW X3 xDrive30e, før BMW X1 xDrive25e altså lanseres i mars. Litt senere i år lanseres også BMW X2 xDrive25e.
Over en halv million elektrifiserte biler fra BMW Group er allerede levert rundt om i verden. Innen utgangen av 2021, er målet å runde én million slike. Og utvalget øker stadig – i 2023 vil BMW Group tilby minst 25 elektrifiserte modeller.
Om vi ser på BMW-salget i Norge i 2019 fordelte det seg med 47 prosent elbiler, 30 prosent ladbare hybrider, 19,4 prosent diesel- og bare 3,5 prosent bensinbiler. Hvem ville trodd på en slik utvikling for ti år siden?
Elektrisk firehjulsdrift
De to nye plug-in hybridene benytter samme drivlinje, tilsvarende den vi kjenner fra 225xe Active Tourer – BMWs nest mest solgte modell i Norge.
En 1,5-liters 3-sylindret turbo bensinmotor på 125 hk, med et dreiemoment på 220 Nm leverer kreftene til forhjulene gjennom en 6-trinns Steptronic automatgirkasse. Bakhjulene drives av en elektrisk motor på 70 kW (95 hk) med et dreiemoment på 165 Nm.
Samlet effekt på drivlinjen er 220 hk med et dreiemoment på 385 Nm.
Det hybride firehjulsdriftsystemet sørger både for effektiv energibruk og best mulig grep når behovet melder seg.
Høyspenningsbatteriet er plassert under baksetet og har en bruttokapasitet på 10 kWh.
Bra rekkevidde
Batteriet lades fra 0 til 80 % på 2,4 timer gjennom en vegglader med 3,7 kW kapasitet, og fra 0-100 % på 3,2 timer. Ved bruk av en vanlig husholdningskontakt (kapasitet på 2,2 kW) er ladetidene henholdsvis 3,8 og 5 timer.
Med norsk standardutstyr er den elektriske rekkevidden kalkulert til opptil 52 km målt etter WLTP-syklusen. Det er mer enn en dobling sammenlignet med opprinnelig rekkevidde i 225 xe.
0-100 km/t gjøres unna på 6,9 sekunder og toppfarten nås ved 193 km/t. Ved ren elektrisk kjøring er toppfarten begrenset til 135 km/t.
For BMW X2 xDrive25e vil akselerasjonen fra 0-100 km/t bli 6,8 sekunder, mens toppfarten blir 195 km/t. Den elektriske toppfarten blir lik som på BMW X1 xDrive 25e.
«Norgestilpasset»
Bagasjerommet på BMW X1 xDrive25e måler 450 liter – en reduksjon på bare 55 liter under gulvet sammenlignet med modellene med fossil drivlinje. Bilen kan også leveres med avtagbart tilhengerfeste godkjent for en maksimal last på 750 kg.
Startprisen for nye BMW X1 xDrive25e er kr. 423.000 hvilket gjør den til rimeligste alternativ i X1-familien.
Norsk standardutstyr inkluderer blant annet 17" aluminiumsfelger, multifunksjonsratt, LED hovedlys, oppvarmede forseter, takrailing, alarm og flere BMW Connect-tjenester.
Som andre nye BMW plug-in hybrider har modellen også akustisk fotgjengervarsling som standard. Ved ren elektrisk kjøring gir bilen fra seg en diskret «summetone» i hastigheter opp til 30 km/t.
Norske BMW-forhandlere åpner for bestilling av BMW X1 xDrive25e i midten av januar. Pris og lansering for BMW X2 xDrive25e vil bli kommunisert senere.