BMW iX3

BMW eDrive Gen. 5
BMW iNEXT, iX3, i4
BMW eDrive Gen. 5
BMW iNEXT, iX3, i4, i3
BMW eDrive Gen. 5

BMW eDrive Gen. 5

BMW eDrive Gen. 5
BMW i4
BMW eDrive Gen. 5

Så lang rekkevidde får BMW iX3

Det er fortsatt et år til den kommer på markedet, men nå røper BMW hvor lang rekkevidde deres første el-SUV får. I tillegg får vi en annen detalj som ikke er like positiv sett med norske øyne.

Publisert Sist oppdatert

Når BMW iX3 lanseres i 2020, blir den ifølge BMW et rullende eksempel på at det er mulig å oppnå lang rekkevidde uten et stort batteri.

Bilen får en rekkevidde på over 440 km etter WTLP-syklusen fra et batteri med 74 kWt nettokapasitet. Dermed kan BMW tilby en modell med betydelig elektrisk rekkevidde uten et stort batteri og den vekten det innebærer.

Femte generasjon BMW eDrive
BMW iX3 er utviklet med femte generasjon BMW eDrive-teknologi, som også vil benyttes i de kommende elbilene BMW i4 og BMW iNEXT fra 2021. Den nye generasjonen har forbedret forholdet mellom motoreffekt og systemvekt med rundt 30 prosent.

Batteriet og drivlinje-komponentene er skalerbare, slik at både motoreffekten og energikapasiteten kan tilpasses til en rekke bilmodeller i ulike segmenter.

Sammenlignet med tidligere teknologi brukt av BMW er energitettheten i battericellene som benyttes økt med rundt 20 prosent.

Bærekraftig og effektiv drivlinje
Den elektriske motoren i BMW iX3 er ifølge BMW helt og holdent konstruert uten sjeldne mineraler. Samtidig er andelen kobolt i batteriet redusert med to tredeler sammenlignet med forrige generasjon. Som en viktig del av verdikjeden, kjøper BMW selv råmaterialene kobolt og litium.

Den elektriske motoren i BMW iX3 yter 286 hk og har et dreiemoment på 400 Nm.

Så kommer det som nok er en skuffelse for norske SUV-fans:

Kreftene overføres til bakhjulene, noe som ytterligere forsterker drivlinjenes effektivitet og bygger videre på BMWs tradisjonelle oppsett for ren kjøreglede.

Bilen har altså ikke firehjulsdrift.

Som et resultat av den nye, effektive drivlinjen, oppnår BMW iX3 et forbruk på godt under 20 kWt/100 km, heter det videre i pressemeldingen fra BMW.

Høyspenningsbatteriet er plassert flatt i bilens gulvkonstruksjon, slik at plassen for både passasjerer og bagasje ikke reduseres når man sammenligner den med den tradisjonelle BMW X3 med forbrenningsmotor. Batteriet er dimensjonert for 150 kW hurtiglading – det er kjapt.

Valgfri drivlinje
BMW X3 blir den første modellen til det tyske bilmerket som tilbys med bensin og/eller dieselmotor, som plug-in hybrid og som elbil. Dette er i tråd med BMWs globale strategi om å tilby et bredt utvalg av modellvarianter tilpasset ulike behov omkring i verden.

I 2023 vil BMW Group tilby minst 25 ladbare modeller, hvorav minst halvparten er helelektriske. Utviklingen og lanseringen av både plug-in hybrider og helelektriske modeller vil dermed løpe side om side de neste årene.

X3 er også et godt eksempel på BMWs posisjon som et internasjonalt selskap, da modellen produseres både i Spartanburg, USA og i Rosslyn, Sør-Afrika. Nye BMW iX3 vil bli produsert for hele verdensmarkedet ved fabrikken i Shengyang, Kina.

Lanseres i 2020
BMW iX3 ble først vist som konseptbil i 2018. Sist vinter ble prototypen testet til sitt ytterste i arktiske landskap ved testsenteret til BMW Group i Arjeplog, Sverige, sammen med prototypene til BMW i4 og BMW iNEXT.

I 2020 lanseres BMW iX3, og før lansering blir endelige tekniske data og spesifikasjoner og pris gjort kjent. I 2021 følger de to neste modellene slik at BMW da vil tilby fire vidt forskjellige elbiler; BMW i3, BMW iX3, BMW i4 og BMW iNEXT.

Powered by Labrador CMS