-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nå på Oslo Motor Show
Legenden som aldri ble født
I nesten 20 år benektet BMW at denne bilen i det hele tatt eksisterte, men BMW M8 E31 stod godt skjult på et lager i Tyskland. Nå kommer den til Oslo Motor Show.
Tenk deg en bil så kraftig, så sjelden, at den aldri engang nådde produksjonslinjen. Etter at BMW i 2010 rullet denne legenden ut i solskinnet igjen har den kun vært stilt ut en håndfull ganger, og nå kommer den til Lillestrøm og kan ses Oslo Motor Show siste helg i oktober. BMW M8 E31-prototypen er basert på E31-modellen tilhørende 8-serien. Denne modellen ble produsert mellom 1989 og 1999, og E31 ble utviklet som en luksuriøs grand tourer. BMW M-avdelingen startet utviklingen av M8 tidlig på 90-tallet. Omstendighetene skulle ha det til at denne aldri ble satt til produksjon, men dette kommer vi tilbake til. Først må vi se nærmere på hvor sinnsyk denne bilen egentlig er.
Et beist skapt for fart
BMW M8 E31-prototypen var designet for å være et råskinn på veien, et kjøretøy som utfordret grensene for hva en sportsbil kunne være tidlig på 1990-tallet. Bilen har en kraftig V12-motor på 6,1 liter som leverte rundt 640 hestekrefter. Dette gjorde M8-prototypen til en av de sterkeste bilene på 90-tallet, med en toppfart på over 300 km/t. Denne motoren, kjent som S70/1, var en videreutvikling av den eksisterende M70 V12-motoren, men med betydelige forbedringer for å øke ytelsen. For å sikre optimal vektfordeling ble motoren plassert så langt bak og så lavt i chassiset som mulig, og bilen hadde et tørrsump-smøresystem for å holde oljen sirkulerende under ekstreme kjøreforhold. I tillegg gikk oljerørene gjennom taket, noe som skapte en unik lyd når oljen beveget seg gjennom systemet. M8 E31 var også utstyrt med materialer som karbonfiber for å redusere vekt og forbedre aerodynamikken. Den hadde større luftinntak, bredere hjulbuer og aggressive støtfangere, som ga bilen et mer brutalt utseende. Alt ved bilen, fra chassiset til motorens plassering, var nøye utviklet for én ting – fart.
Den tapte legenden
Denne bilen har en fascinerende historie, full av mystikk og innovasjon. M8 E31 var et hemmelig prosjekt som ble utviklet med et mål om å skape en superbil som kunne konkurrere med merker som Ferrari. Den legendariske ingeniøren Paul Rosche var en av de ledende skikkelsene bak prosjektet og var ansvarlig for utviklingen av motoren til M8-prototypen. Paul Rosche var kjent for å lage motorer som kombinerte rå kraft med pålitelighet, og motoren her er et lite teknologisk mesterverk. Rosche hadde allerede bemerket seg ved å utvikle blant annet motorene som ble brukt i Formel 1 på 80-tallet og M1 Procar serien. Til denne bilen tok han utgangspunkt i M70-motoren, og til tross for at bilen aldri ble satt i produksjon var motoren så god at den ble brukt videre i en annen ekstrem bil som vi kommer tilbake til senere. Grunnen til at bilen aldri ble satt i produksjon var flere, blant annet at det var dårlig økonomi på 90-tallet. En annen årsak var også at BMW hadde inngått en avtale med Mercedes-Benz og Audi om å begrense topphastigheten på bilene til 250 km/t. Dette for å unngå en unødvendig konkurranse om å lage stadig raskere biler, og av hensyn til sikkerheten. Denne avtalen var en avgjørende faktor for at BMW bestemte seg for å skrinlegge M8.
Møt arven etter M8
Selv om BMW M8 E31 aldri kom i produksjon etterlot prosjektet seg en betydelig arv som har påvirket både BMW og bilindustrien som helhet. Teknologien som ble utviklet for M8-prototypen fant senere veien inn i flere andre prestisjefylte prosjekter. Motoren fra M8, S70/1, ble blant annet brukt i en annen bil som stod på Oslo Motor Show i fjor, nemlig den legendariske McLaren F1, en av de mest ikoniske superbilene gjennom tidene. Denne motoren, kjent for sin kraft og pålitelighet, bidro til å gjøre McLaren F1 til verdens raskeste bil på 1990-tallet. Gordon Murray var på jakt etter en motor til prosjektet sitt og henvendte seg til BMW. Paul Rosche, som akkurat hadde jobbet med motoren til M8-prototypen, tok utfordringen og utviklet en modifisert versjon av S70/1-motoren, og lagde S70/2. Denne motoren var perfekt for McLaren F1, den var kraftig, pålitelig og oppfylte Murrays vektkrav. Arven etter prototypen kan derfor ikke måles kun i produksjonsvolum, men i dens innflytelse på fremtidige prestisjebiler. M8-prosjektet viste at BMW kunne konkurrere med de beste innen supersport-segmentet, og la grunnlaget for det som i dag er en stolt arv i M-avdelingen.
Sjeldent utstilt
BMW M8 E31 er en av de mest sjeldne og myteomspunne bilene fra BMWs historie. Det finnes kun én fullført prototype, og den har vært gjemt bort hos BMWs hemmelige samling i mange år. Det er ekstremt sjelden at bilen vises frem, og for mange bilentusiaster er det en unik mulighet å få se dette teknologiske mesterverket på nært hold.
Etter denne utstillingen vil bilen mest sannsynlig bli plassert tilbake i BMWs samling og forbli utilgjengelig for offentligheten i lang tid fremover. Dette gjør det til en opplevelse alle bilinteresserte bør få med seg før denne unike bilen igjen forsvinner fra rampelyset.