BMW X5 4.4i

V-åtteren gjør dette til en eksklusiv sak, men bilens høyde og tyngde lar seg ikke kombinere med 5-seriens glimrende kjøreegenskaper.

Publisert

X5
X5

Først publisert i BIL 10 - 2000.

Det finnes personer som mener at en bil ikke er et akseptabelt kjøretøy med mindre det skjuler seg en åtter under panseret. Vel, i så måte er
BMW X5 4.4i en skikkelig bil, men det har sin pris å ha den herlige brummingen som fast ledsager på kjøreturen. En ting er hva selve bilen koster, en annen er at dette maskineriet er tørst. Etter å ha tilbakelagt 474 kilometer på vår prøvetur, hovedsakelig på landevei, fylte vi 83,4 liter bensin. Det gir et gjennomsnittsforbruk på 1,76 liter pr mil, noe som ikke akkurat kan kalles god økonomi. På den annen side; hvis du må bekymre deg for bensinregningen, legger du kanskje ikke en drøy million i en bil?

Brumming er vel egentlig feil beskrivelse av V-åtteren. Den er stille, svært stille, og den gir X5 prestasjoner helt utenom den vanlig. Fra stillestående er akselerasjonen nesten nakkeknekkende, her tar det virkelig tak, og fabrikkens anslag om at 0 til 100 km/t skal kunne gå unna på 7,5 sekunder, har vi ingen problemer med å akseptere. Automatkassen er kvikk i skiftene og sørger for at du alltid, uansett hastighet, har nok krefter i bakhånd.

Førermiljøet er "typisk BMW" – her er det liten tvil om at 5-serien har stått modell. Det er høyt under taket, selv med takluke vil de færreste stange hodet i taket – også takket være at begge forsetene har rikelig høyderegulering. Førersetet gir ikke spesielt god sidestøtte i ryggen, noe skinnsetene må ta skylden for, men lårstøtten er upåklagelig. Også i baksetet er det god benplass og takhøyde. Både for- og baksetet er utstyrt med brede midtarmlener som kan felles opp.

Vel på plass i førersetet i X5 føles det som man kusker en veldig stor bil. Det er for så vidt riktig, men utvendig lengde er faktisk 14 cm mindre enn på BMW 5-serie Touring. Ved siden av høyden er det uten tvil bredden som gir "den store følelsen", det merkes både innvendig og utvendig at X5 er 7 cm bredere enn 5-serie. Det betyr at den er 3 cm bredere enn konkurrentene Mercedes M-Klasse og Jeep Grand Cherokee, og den er hele 17 cm bredere enn en mellomklassebil som Subaru Legacy.

Rattet gir beskjed om også en annen detalj som viser at USA er bilens hjemland, nemlig kraftig styreservo, slik de vil ha det "over there". Dette betyr dårligere styrerespons, og dermed mister X5 en av de sterke sider som vi kjenner fra 5-serien og 3-serien: Kontant, presis styring som medvirker til disse modellenes glimrende kjøreegenskaper. Det høyere tyngdepunktet i X5 påvirker også kjøreegenskapene, for bilen krenger mer enn en 5-serie Touring, samtidig som fjæringen er forholdsvis myk. Den selvregulerende luftfjæringen bak, som er standard i kombinasjon med 4,4-motoren, hindrer bare i liten grad at bilen letter på indre bakhjul i skarpe svinger.

Best utstyrt?
I god BMW-tradisjon finner vi det meste av utstyr i X5, dette er sannsynligvis den best utstyrte firehjulstrekken på markedet i dag. Til
standardutstyret hører blant annet dynamisk stabilitetskontroll, antispinnsystem, dynamisk bremsekontroll, seks kollisjonsputer, skinninteriør, klimaautomatikk, cruise control, kjørecomputer, regnsensor, lettmetallfelger samt Land Rover-oppfinnelsen "Hill Descent Controll", det fartsbegrensende systemet for bruk i bratte nedoverbakker.

Vår bil var dessuten utstyrt med elektrisk drevet soltak (15.600 kroner ekstra), elektrisk regulering av forsetene med tre minner (18.800) og akustisk parkeringskontroll foran og bak (7.800). Sistnevnte er grei nok for å ha full kontroll med bilens ytterpunkter, men den er også et irritasjonsmoment. Parkerer man nær vegger eller andre biler, må tenningen slås av for å slippe alarmpipingen. Selv om X5 er en luksuriøs og "pen" bil, vil den selvfølgelig også benyttes til røffe oppgaver, som for eksempel å frakte hund og gevær til fjells til høstjakta.

Høy lasteterskel
Det meget ryddige bagasjerommet er lett å utnytte, men vær klar over at bilens høyde også gjenspeiler seg ved innlasting av bagasje. Innlastingshøyden er hele 84 cm – så mye at hunden din kan vegre seg for å hoppe inn.

Hvordan skal vi så vurdere X5? Den er en overdådig utstyrt og rommelig landeveisbil som har permanent firehjulsdrift og god bakkeklaring, men den er ingen terrengbil – for til tross for imponerende utstyrsliste mangler den det viktigste for å kunne kalle seg skikkelig "offroader", nemlig reduksjonsgear. Dessuten var vår prøvebil skodd med alt for fin gummi til å kunne takle gjørme, trerøtter og grove steiner. Det er på slett vei at X5 har sin styrke, men kjøreegenskapene er et knepp dårligere enn i BMW 5-serie.

Prisen gjør X5 4.4i til en nisjebil, en svært prestisjefylt sådan. Hvis du gir avkall på V-åtteren, og velger rekkesekseren med 231 hk/300 Nm, kuttes prislappen med 335.000 kroner. Ytterligere noen kroner å spare kan det bli når X5 kommer med 3-liters dieselmotor. Det skjer ikke før i juni 2001.

BMW X5 4.4i:
Motor: 8-sylindret V-motor med to overliggende kamaksler pr sylinderrekke og fire ventiler pr. sylinder. 4398 ccm. 210 kW (286 hk) v/5400 o/min. 440 Nm v/3600 o/min.
Transmisjon: Firehjulsdrift. Femtrinns automatisk gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran og bak. ABS.
Dekk: Michelin Energy 235/65R17.
Mål: Lengde: 466,7 cm. Bredde: 187,2 cm. Høyde: 170,7 cm. Akselavstand: 282,0 cm. Sporvidde f/b: 157,6/157,6 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 2170 kg. Tillatt totalvekt: 2650 kg. Maks. tilhengervekt: 2300 kg.
Volum: Bagasjerom: 465 liter (VDA). Tank: 93 liter.
Aks. 0 - 100: 7,5 sek.
Toppfart: 206 km/t
Forbruk by: 1,88 l/mil
Forbruk landevei: 1,11 l/mil
Forbruk snitt: 1,39 l/mil
CO2-utslipp: 335 g/km
Pris: kr 1.085.000,-
Forbruk og CO2 i følge 93/116/EU.

Powered by Labrador CMS