BMW Z4 M Coupé:
Mye motor

Er du på utkikk etter en morsom bil med masse motor, kan du ta en titt på BMWs nyeste M-modell.

Publisert Sist oppdatert

BMW Z4 M Coupé

Først publisert i BIL 10 - 2006.

Det har vært en dårlig skjult hemmelighet at BMW ville gjøre en versjon av Z4 Roadster med fast tak, og like forventet var det vel at den ville få en M-versjon. Også forgjengeren Z3 hadde en coupé-versjon, og begge kunne fås med M3-motor under panseret, den gang med 321 hk. Z3 i M-versjon ble ikke den store suksessen, men BMW prøver igjen.

Denne gang har de utstyrt bilen med samme M-differensial og motor som utgående M3, en motor som fortsatt er blant de ypperste når det gjelder sportslighet. Denne motoren har mengder med dreiemoment fra lave turtall, og når man presser på mot effekttoppen på hele 7900 omdreininger belønnes man med et knalltøfft racingaktig lydbilde og nærmest uendelig kraft. En knapp merket "M" gir en mer direkte gassrespons, når du vil kjøre skikkelig aktivt.

Z4 Coupé ser passe dramatisk ut, med bulende panser og kort hekk. I M-versjon blir det ekstra mye drama, med to doble eksosrør og digre 18-tommers hjul. I forhold til den åpne Z4 M Roadster vi kjørte på bane i forrige nummers store sportsbildyst er understellet modifisert, med fastere dempere og fjærer, samt kjappere styring. Dette, sammen med en merkbart bedre stivhet i chassiset, gjør at coupé-versjonen er det opplagte valget hvis man skal ta noen økter på racingbanen.

Veigrepet er veldig godt, og innbyr til stadig heftigere kjøring i svingene. Men på typiske norske telehiv-veier blir det ganske ukomfortabelt. Den stramme fjæringen har ikke mye vandring, så man risikerer å "bånne" dersom man presser på. Siden man sitter lavt bak det svulstige panseret er det ikke alltid man ser hvor dårlig veien er foran.

Krampe i leggen

Bakover er sikten enda verre, særlig for høye personer. Vi må velge om sladrespeilet skal peke ned på asfalten bak bilen, eller i taket over bakruta. Og når man er inne på temaet ergonomi, kan det nevnes at pedalene sitter noe skjevt. På grunn av den store motoren er gasspedalen nesten på linje med overkroppen, og ikke høyrebeinet. Pedalene er tunge, særlig clutchen – og morgenen etter en 50 mils kjøretur hadde jeg fortsatt krampe i leggen!

Etter å ha tilbrakt mange timer bak rattet i Z4'en kom en følelse snikende: Dette er en knallgod sportsbil, bevares – men den er ikke bedre enn M3. M-versjonen av forrige 3-serie er snart klar for utskifting, men fortsatt i salg til en pris som er to tusen kroner lavere enn Z4 M Coupé. Og den har både plass til bagasje og noe bedre komfort uten at det blir særlig mindre sportslig av den grunn.


Kort om bilen:

Pris: kr 960.000
Motor: 6-sylindret rekkemotor. 3246 ccm. 252 kW (343 hk) v/7900 o/min. 365 Nm v/4900 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 411 x 178 x 129 cm. Akselavstand: 250 cm. Egenvekt m/fører: 1495 kg. Tillatt totalvekt: 1730 kg. Dekk: 225/45ZR18 (f) 245/40ZR18 (b). Bagasjerom: 200 liter (VDA). Tankvolum: 55 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 5,0 sek
Toppfart: 250 km/t
Forbruk blandet kjøring: 1,21 l/mil
CO2-utslipp: 292g/km

Powered by Labrador CMS