Lang X3? Lang nese

Velkommen til prøvekjøring av X3 LCI sto det på invitasjonen. L? Det betyr jo Lang for 7- Serien i hvert fall. Betyr det at X3 kommer som 7-seter? Spennende.

Publisert Sist oppdatert

BMW X3

Først publisert i BIL 11 - 2006.

Det første som møtte oss var ikke oppløftende. Det sto noen åpenbart X3 parkert utenfor pressesenteret i München. De var litt endret foran og bak, ellers var de helt utvilsomme X3 og ikke spesielt lange. Men det kunne jo være at hemmeligheten var gjemt bort. Men det var bare to typer biler å velge mellom, forskjellen var fargen og ikke akselavstanden. Så hva var da LCI? Life Cycle Impulse! En kreativ måte å fortelle om ansiktsløfting.

Det hadde ikke gjort noe om de bare hadde kalt det ansiktsløfting, for BMW hadde allikevel hatt nok å skryte av. Det er tross alt en suksess historie de bygger på her, 260.000 solgte, hvorav Norge står for 1500 pluss. Og hvis vi ser på hele X-Drive oppskriften så er det solgt 600.000 forskjellige biler med denne drivlinjen – for tiden er hver fjerde BMW utstyrt med firehjulsdrift. Og du finner den på 24 modeller, ikke bare på X5 og X3.

Men det er selvfølgelig disse to modellene, med sine spesielle karosserier og romløsninger, som er eksponentene for BMWs firehjulsdrift, og begge fornyes altså nå. X5 kommer som helt ny og X3 fornyes.

Motorprogrammet er sterkt utvidet, for eksempel får man den nye 3-liters twin-turbo motoren på 272 hk nå, men toppmotoren er en 3-liters diesel på 286 hester. Den første dieselmotoren, sier BMW, med mer enn 1 kW ytelse pr. kg. motorvekt. Imponerende.

Nesten alle kommer med sekstrinns kasser som standard, enten manuell eller en helt ny automat der de mange små forbedringene strekker seg fra en hydraulikkvæske som aldri behøver skiftes til en converter med torsjonsdempere som reduserer forbruket med 6%. Hele bilen er stappfull av slike små forbedringer.

Og store. Som for eksempel at Dynamisk Traction Control nå er integrert i X-Drive for første gang. Fremdeles gir det deg muligheter for ganske morsom kjøring på landeveien, en forsiktig sladd er faktisk tillatt av denne elektronikken (“Freude am Fahren”), men samtidig gjør DTC’en det enklere å starte på spesielt vanskelig underlag. For eksempel i en leirete bakke, dersom du har bestemt deg for å bruke bilens terrengmuligheter. Også bremsesystemet har nye funksjoner med et eget bremseprogram som aktiveres når du slår på vindusviskerne.

Ellers er selvfølgelig listen over elektroniske hjelpemidler lang – noe er ekstrautstyr, noe (som dekktrykkfallmåler) er standard. Prispåslaget er ikke altfor stort, nå skal innstegsmodellen 2.0i koste 453 000 kroner. Deretter går det i mange trinn til toppmodellen 3.0sd med obligatorisk automat som skal koste 843 000 kroner. De nye X3-utgavene skal være klar til levering før påske neste år.

Powered by Labrador CMS