BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6
BMW X6

Finansadelens nye leketøy

F16 kommer nok til å bli heftig diskutert over lutefisken på Theatercafeen de nærmeste ukene. Nei, ikke det gamle jagerflyet, men den nye BMW X6.

Publisert Sist oppdatert

F16 er internkodebetegnelsen på siste generasjon X6, men pengefolket må pent smøre seg med tålmodighet. De første bilene leveres til kunder lørdag 6. desember. Da er det verdenslansering av den nye bilen, og som vanlig kappes mange av kundene om å få bilen først.

Feit og fresk
Førsteinntrykket er akkurat som man kan vente seg. En stor og sterk doning med terrengegenskapene til en SUV, kombinert med veiegenskapene til en sportsbil. Det høres kanskje for godt ut til å være sant, men faktum er at bilen kjører som en drøm, både på motor- og kjerrevei.

Riktignok var bilen bare tilgjengelig med toppmotoriseringen på lanseringen i USA denne uken. Det betyr åttesylindret X6 XDrive50i bensin med 450 hestekrefter, samt rekkesekseren X6 M50d diesel med 381 hestekrefter.

Innstegsmodellen X6 XDrive 30d med 211 hestekrefter vil være klar ved Norgeslanseringen i desember. Den kan bli din for den nette sum av 878.500 kroner. Til sammenlikning koster 450 hestekrefters bensinversjon drøye 1,5 millioner kroner, og den store dieselen 1.336.000 kroner.

Oljebrenneren er den kuleste, og aller mest fordi den har et helt vanvittig moment. Motoren er sylkvass, gassresponsen upåklagelig og lyden akkurat som en rå V8 bensinmotor ved gasspådrag. Selv ikke på tomgang det noe dieselkakling å høre fra denne imponerende kraftpakken, som for øvrig er utstyrt med tre turboladere.

Rommelig
I den grad det betyr noe har F16 både større innvendig plass og mer plass i koffertrommet enn forgjengeren. Den har mer utstyr som standard enn tidligere, og ser sintere ut. Til tross for dette er drivstofforbruket betydelig redusert.

Selv om den altså har fått mer utstyr enn før kan nykommeren i god BMW tradisjon leveres i flere utstyrsversjoner: Design Pure Extravagance, M Sport og BMW Individual. Det er altså ingen grunn til å fortvile. Har du penger og er villig til å bruke dem er muligheten for å skreddersy bilen tilstede i fullt monn.

Mer om nye X6 i neste Bil
I neste utgave av bladet Bil (1/2015) kan du lese mye mer om nye X6. Blant annet om hva sjefen for utviklingen av X6, Anton Landinger, sier om den nye bilen han har hatt ansvaret for.

Landinger forteller også en del oppsiktsvekkende ting til Bil om kundene som kjøper denne type bil.

FAKTA BMW X6 M50d

Motor:

6-syl. turbodieselmotor, 2993 ccm

Effekt:

280 kW (381 hk) v/4000-4400 o/min.

Dreiemoment:

740 Nm v/2000-3000 o/min.

Mål LxBxH:

491 x 199 x 170 cm

Akselavstand:

293,3 cm

Egenvekt m/fører:

2260 kg

Bagasjerom:

580-1525 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

5,2 sek.

Toppfart:

250 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,66 l/mil

CO2:

174 g/km

Pris fra:

kr. 1.336.000

Powered by Labrador CMS