-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Søsken leker i snøen
Her er to biler som har mye til felles, men designmessig vil de være som natt og dag.
Vi har snakket om dette litt utenkelige samarbeidet tidligere. Og hadde det ikke vært for en mann ved navn Akio Toyoda, hadde det neppe kommet i stand.
Men den bilsportinteresserte Toyota-sjefen bestemte seg for at det ellers så trauste merket skulle tilby noe til dem som ikke hadde Toyota som førstevalg også. For å nå ut til en yngre målgruppe måtte mer sportslige modeller tilbake i programmet.
Men sportsbiler er ikke volumselgere, så for å unngå at kostnadene føyk til himmels trengte de en partner. Valget falt på BMW som de allerede samarbeider om motorer og hybridteknikk med. Dermed oppsto den uvanlige sportsbilalliansen.
Bakhjulsdrift
Sammen har de utviklet en ekstremt fleksibel plattform hvor det meste kan endres. Motor foran og drift på bakhjulene er en forutsetning, men den er også designet med tanke på hybride drivlinjer i tillegg til vanlige bensin- og dieselmotorer. Og det er sikkert mulig å utstyre biler med drift i alle hjørner.
Toyota har jo i over 20 år vært en pådriver for hybridteknologi, og selv om BMW ikke har like lang erfaring, har de lansert en rekke attraktive produkter med stikkontakt de senere årene. Sågar sportsbilen i8 med en liten bensinmotor og kraftige elmotorer.
Ny Supra?
Det har lenge vært spekulert i at Toyota skal blåse nytt liv i Supra-navnet, og spekulasjonene ble ikke akkurat mindre da de viste den lekre konseptbilen FT-1 i Detroit for tre år siden. Med litt godvilje kan vi kjenne igjen linjene fra denne på disse ferske spionbildene.
Med dagens teknologi er det jo mulig å lage en muskelbil med anstendige utslipp, og det er muligens noe slikt Toyota har i tankene. Ellers har de jo V6- og V8-motorer som nærmest kan plukkes fra hylla.
Mer hardcore
Spekulasjonene går på at BMW vil kalle Z4-etterfølgeren for Z5, og at de samtidig vil gå i enda mer sportslig retning og sikter seg inn mot Jaguar F-Type og Porsche 911. I så fall kan de nok enkelt bygge en coupé i tillegg til cabrioleten som her er avbildet.
Trolig får vi høre mer fra både BMW og Toyota i løpet av året, men ikke regn med å se noen av modellene på veien før i 2018.