-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway:
Aftersales Operations Specialist
-
XPeng Motors Norway:
Warranty Specialist
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Bavaria Norge:
Salgskonsulent
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Bilia JLR Import Norway:
Salgsdirektør, Bilia JLR
-
Bilia JLR Import Norway:
Client Experience Manager, Bilia JLR
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Volmax:
Administrerende direktør
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
Etter 40 års dvale
Triumph kommer tilbake – og den er ikke kinesisk!
Et britisk designfirma som ingen har hørt om kommer med en bil som har et navn som er så gammelt at nesten ingen har hørt om det heller. Men bak og under det hele er det noe veldig BMW.
Triumph TR25 heter den ekstremt moderne elektrisk en-seters sportsbilen, bygget av et designfirma som heter Makkina og visstnok ligger i London og visstnok er 25 år gammelt.
Men sorry, jeg har aldri hørt om hverken dem eller sjefen, Michael Ani. Og jeg kan heller ikke gi noen god forklaring på hvorfor de gjør dette.
Det er 40 år siden Triumph-navnet ble brukt på bil sist. Selskapet ble stiftet i 1885, men det er riktignok 100 år siden de bygde sin første bil, så det er kanskje det som skal feires? Og dessuten snakker Makkina om den gamle TR2 som satte noen puslete fartsrekorder på en motorvei i Belgia i 1953 – så det er jo et slags jubileum også.
Men hvorfor gjør de det?
Velsignet av BMW
Hvorfor ikke SAIC hvis noen skulle gjør noe? Det var jo de som ble siste eier av MG etter at en annen kineser kjøpte dem, og der var også Triumph så nær på å bli handlet at SAIC åpenbart ikke har glemt det. I hvert fall heter topp-trim-nivået i fine MG-er Triumph.
Men det ble BMW som beholdt Triumph-navnet, og de har åpenbart heller ikke tenkt å gjøre noe med det, så da Makkina kom og sa de ville hedre det gamle minnet og gjerne ville bruke en i3S til formålet, sa BMW faktisk ja.
Så det vi har her er et ganske kjapt, og ganske smart, karosseri bygget oppå en i3, med samme mål, men sikkert lettere, og med samme drivlinje: 184 hesters motor og en batteripakke på 42,2 kWt. Mens i3 bruker 6,9 sekunder til 100 og stopper på 160 km/t, klarer TR 25 det på 5,2 sekunder og 185 km/t.
Lav vekt og litt strømlinjer gjør åpenbart susen.
Minimalisme
Dessuten er bilen så mager du kan få den: ratt, noen pedaler og ett sete – dett er dett.
Fra før av har denne bilen et lavt tyngdepunkt, men Makkina har gjort en rekke endringer på chassiset, forteller de. Bilen er senket, geometrien er endret, større hjul som da gir plass til større bremser. Og et sett ganske kompetente P Zero-dekk.
Det hele endte på fire meter i lengden, og en meter høy – 50 cm lavere enn BMW-en.
Makkina kaller Triumph «et utrolig viktig navn i bilhistorien» – hvilket kanskje er å ta i litt. Men åpenbart viktig nok til at de brukte et år på å utvikle prosjektet som de så fikk bygget i Tyskland.
Om de skal ut og sette rekorder, de også, er det ikke sagt noe om, men det er i hvert fall ikke snakk om å produsere bilen.