BMW X1
BMW X1
BMW X1
BMW X1
BMW X1
BMW X1
BMW X1
BMW X1
BMW X1
BMW X1
BMW X1

Nye varianter på X1

BMW lanserer nye motorer til sin kompakte SUV. Dessuten blir automatgir tilgjengelig for flere.

Publisert Sist oppdatert

Fra mars lanseres en ny innstegsversjon for de som foretrekker bensinmotor. Da kommer sDrive18i. Som s’en i modellbetegnelsen antyder, er dette en modell med bakhjulsdrift.

Bilen har 150 hester som yter sitt beste ved 6.400 omdreininger. Maks dreiemoment er 200 Nm ved 3.600 o/min. Null til 100 km/t går unna på 9,7 sekunder og oppgitt snittforbruk er 0,82 l/mil.

Andre nyheter er xDrive25i, og da snakker vi - som du sikkert har skjønt - om firehjulsdrift og rekkesekser.

Denne byr på 218 hk (v/6.100 o/min) og har et maks dreiemoment på 277 Nm ved 2.500 o/min. Med 6-trinns automatkasse (standard) akselererer xDrive25i til 100 km/t i løpet av 7,9 sekunder og har en toppfart på 223 km/t. Snittforbruket er oppgitt til 0,93 liter på mila.

Interessant automat

Den samme 6-trinns automatkassa, som er standard i xDrive28i, nye xDrive25i og xDrive23d, tilbys heretter også i kombinasjon med xDrive18d, sDrive18d og sDrive20d. Det samme gjelder nye sDrive18i som leveres med 6-trinns manuell girkasse som standard.

”Det mest interessante for våre kunder, er at automatgir blir tilgjengelig på de rimeligste dieselmodellene. Dette vil medføre en boost i salget,” sier salgsdirektør Øystein Sponheim i BMW Norge.

Han bekrefter at de nye modellene og kombinasjonene blir tilgjengelige fra marsproduksjon. På spørsmål om hvor mange som nøyer seg bakhjulsdrift svarer Sponheim:

”Hver femte X1 vi selger har bakhjulsdrift. Tilbakemeldingene vi får går ut på at mange ønsker seg en litt høy BMW som er enkel å komme inn og ut av, men at de ikke har noe behov for firehjulsdrift.”

En viktig faktor er nok også et pristillegg på ca 40.000 for firehjulsdrift.

Powered by Labrador CMS