- Ny teknologi og optimalisering av motorene har gitt kraftig reduksjon i CO2-utslipp på mange av våre 2008-modeller, sier markedsdirektør Øystein Sponheim i BMW Norge.
Nyutviklede firesylindrede bensin- og dieselmotorer, gir mer presis innsprøytning og magrere blanding av drivstoffet. Disse motorene blir tilgjengelig når BMW lanserer sine 2008-modeller fra 1. september.
Reduksjonen i CO2-utslippet er størst på bensinmotorene, men betydelig også på dieselmotorene. Det gjelder spesielt på 1- og 3-serien, hvor utslippene reduseres med inntil 49 g/km.
Spar 55.000 kroner
Den største prisnedgangen finner du på en BMW 325i stasjonsvogn med automatgear. Den nye motoren slipper ut 49 g/km mindre enn den eksisterende modellen – og får en prisreduksjon på 55.000 kroner.
Annonse
På en 116i senkes prisen med 10.000 kroner. Den nye innstegsprisen på 1-serien blir kr 248.900. På 118d settes prisen ned med kr 4.700.
På en 316i senkes prisene med 19.700 kroner. Innsteget på 3-serien blir dermed kr 289.900 for sedan-utgaven. Prisen på 318i Touring går ned med kr 4.400, til kr 334.900.
Burde blitt enda billigere
Motorendringene gir også noen andre utslag. I dag er rimeligste X3 en 2,0d til kr 495.000. Til tross for at CO2-utslippet reduseres fra 191 til 172 g/km, øker prisen med kr 8.600 og vil fra 1. september være kr 503.600.
Årsaken til dette er i følge BMW-importøren at optimaliseringen av CO2-utslippet har medført en økning av motoreffekten på 27 hk (fra 150 til 173 hk).
- Dette viser at systemet bilavgiftene er basert på allerede er foreldet og ikke virker etter hensikten, sier Øystein Sponheim i BMW Norge.
Han sier at prisene kuttes på en del modeller, men ikke på langt nær så mye som de burde i forhold til det reduserte CO2-utslippet.
- For å oppnå redusert CO2-utslipp, blir motorene optimalisert og det har på noen av modellene gjort at effekten er økt, forklarer han.
Følger ikke med i utviklingen
Annonse
Dermed forsvinner rett og slett en del av de pengene man sparer på redusert utslipp og insitamentet for å velge mer miljøvennlig går antagelig samme vei.
- Jeg konstaterer at norske myndigheter ikke har fulgt med i utviklingen. Det er kun en historisk sannhet at flere hestekrefter er synonymt med økte utslipp, avslutter Sponheim.
Tabellen under inneholder priser, CO2-utslipp og motoreffekt på utvalgte BMW-modeller - slik de blir i 2008-utgave fra 1. september, sammenlignet med 2007-modellene (dagens):