Prøvekjørt:
BMW Z8

Den vil bli etterspurt, BMWs nye roadster. Ikke bare på grunn av de nydelige kjøreegenskapene, den kraftige V-åtteren eller de lekre linjene. Bladet BILs redaktør har vært i USA og prøvekjørt den.

Publisert

Karosseri av aluminium
Karosseriet er av aluminium, med unntak av de store støtfangerne i plast. Under karosseriet finner vi en aluminium ramme – en solid og sikker konstruksjon som bidrar til å spare vekt, vekt som BMW-ingeniørene så kan plassere andre steder hvor de føler de har mer bruk for den. For med en egenvekt på tett oppunder 1600 kg er ikke Z8 noen direkte lettvekter, men du verden for en kjøremaskin dette er.

Karosseriet er noe av det mest vridningsstive jeg har kjørt blant åpne biler. BMW hadde lagt opp en variert kjørerute, og amerikanske veier er ikke av stort høyere standard enn de vi finner i Oslo. Det betyr at jeg fikk prøvd Z8 på alle typer ujevnheter, og den taklet dem alle mesterlig. Litt hard i fjæringen er den riktignok, men antydninger til risting og vibrasjoner i karosseriet var det ikke.

Supersport
Z8 er sportslig avstemt, og når vi ser nærmere på detaljene er dette en bil som er bygd for å brukes – brukes hardt. Det betyr forholdsvis fast fjæring og demping, men likevel akseptabel komfort, faktisk er fjæringskomforten på et nivå som jeg også ville kunne akseptere i en familiebil med sportslig karakter. Californias freeways er overfylte og lite morsomme, det var derfor en befrielse å oppdage at BMW hadde funnet noen nydelige veier i fjellene over Malibu. Mullholland Hwy, er ikke bare krokete, den er skikkelige krokete og med en asfalt som for det meste er slett som et stuegulv. Akkurat veien for å prøve hva Z8 er god for.

De fete Bridgestone-dekkene klamrer seg til asfalt som om jeg kjørte på usynlig skinner. Styrepresisjonen er nydelig og tillater millimeterpresisjon, og det er imponerende hvor kontant og presist en bil som veier nesten 1600 kg kan oppføre seg. Bare i de aller krappeste hårnålsvingene er det antydning til understyring, og da så beskjedent og så lite at det bare er på grunn av varsellampen som viser at stabilitetskontrollen er aktivert at jeg legger merke til det. Det til tross for at jeg i Z8 har bedre kontakt med veien enn i noen annen BMW jeg har kjørt.

BMW har ikke spart på elektronisk utstyr, og selv om designen er tydelig preget av 50-tallets linjer er kjøreopplevelsen tilpasset år 2000. Stabilitetskontroll, navigasjonssystem og en av de meste moderne motorer i produksjon sørger for at Z8 er tidsriktig.

Råsterk V-åtter
V-åtteren er den samme som du finner i M5, men den har fått en rekke mindre endringer for å passe inn i Z8. Blant annet et nytt smøresystem. BMW regner med at Z8 blir utsatt for en sportslig kjørestil, og for å sørge for at motoren får tilstrekkelig smøring også når den utsettes for kraftige sidekrefter – over 1 g – har motoren er oljesystem som pumper oljen fra topplokkene avhengig av hvilken side oljen blir kastet til.

Maks effekt og dreiemoment er uendret i forhold til M5, og 400 hk og 500 Nm er tall det står respekt av. Prestasjonene er det da heller ikke noe i veien med. 0 til 100 km/t på 4,7 sekunder er imponerende nok, og nesten umulig å forestille seg. At du i løpet av 16,4 sekunder passerer 200 km/t er like vanskelig å forestille seg, i hvert fall før en har opplevd det. BMW har sperret toppfarten ved 250 km/t, men Z8 er god for mer.

Som musikk
De fleste vil nok bruke Z8 i lavere hastigheter – det vil si hastigheter som harmonerer med fartsgrensen – og den trives godt med det. Selv 90 km/t føles raskt, og spesielt hvis du som jeg gjorde – bruker motorens fantastiske drag ut av svingene. Sekstrinns manuell gearkasse er standard og eneste valg. I sjettegear jobber motoren lett og uanstrengt, uten å gi det sugende draget. Tredjegearet er derimot et godt valg hvis det er skikkelig magasug du er på jakt etter, og da trenger du ikke tømme det helt. Likevel kan du nyte V-åtterens dype bass som går over i et potente snerr, dette er musikk på høyt nivå.

Z8 er en bil som vekker oppsikt, og den kan nesten betraktes som en skulptur. Er du på jakt etter en bil som virkelig syns skal du velge rødt skinninteriør. Kontrasten mellom skinnet, de lakkerte panelene og aluminium er nydelig. Rattet med trådeker og de midtplasserte instrumentene sørger for at førerplassen har karakter. Hvor praktisk instrumentplasseringen er kan diskuteres, men elegant er det. V-åtteren fyrer du ved å trykke på knappen til høyre for rattet, også det en detalj som er med og gir interiøret særpreg.

Joda, BMW har her akkurat den bilen de var på jakt etter, og som de trenger for å markere seg i luksussegmentet. Z8 er en nydelig bil både å kjøre og å se på, og den blir sjelden, svært sjelden.

Kjell Magne Aalbergsjø, Bilnorge.no

I BIL nr 4 kan du lese mer om BMW Z8. Bladet er i kioskene i slutten av april, men dersom du tegner abonnement nå får du bladet tilsendt som påskelektyre.

Stort bilde Z8 forfra

Stort bilde Z8 bakfra

Bilde Z8 interiør

Powered by Labrador CMS