-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Med Cooper på skauen
Hvor mange bøker har det vært skrevet om Cooper? 100? Her er i hvert fall en kompakt en, som konsentrerer seg om Mini som Cooper i rallyløypa.
Graham Robson igjen, selvfølgelig, i serien om ”Rally Giants” har nå levert meg bindet om Mini Cooper. Den utrolige, lille boksen som møtte konkurrenter som Lotus-Cortina, Escort Twin Cam, Porsche 911, Renault Alpine A110 og Lancia Fulvia HF uten frykt og med mengder av suksess.
Den lille Saaben var vel den eneste andre som kommer i nærheten av samme grad av Underdog-status – begge disse har banket de større.
Boken om Saab’en skal vi komme tilbake til (Robsons rallybil-serie omhandler nesten 20 modeller som har satt virkelige spor etter seg i rallyløypa), men her er det Cooper-boka vi skal skryte av.
Heldigvis starter han med en konsentrert utgave av ”inspirasjonen. Om genistreken til Alec Issigonis og om John Cooper, racerbilkonstruktøren som fant ut at denne lille boksen burde kunne gå virkelig fort.
Vi får ta del i hele homologiserings-prosedyren, og vi møter de store personlighetene bak bilens strålende karriere.
Marcus Chambers og Philip Turner, for eksempel, strateger og bak-kulissene-ledere.
Og førere som Timo Makinen, Pat Moss, Paddy Hopkirk, Rauno Aaltonen og Tony Fall.
Og vi er med hele veien fra det første løpet fabrikkbilene deltok i, Monte Carlo i 1962, der Rauno Aaltonen trodde han skulle dø etter et kjempekræsj etter Col du Turini, men der Pat Moss i det minste vant damepokalen, til 1970, da rallyteamet tørket ut og alle British Leyland-pengene gikk til Triumpher og Austin Maxi som skulle delta i World Cup Rally fra London til Mexico.
Men underveis var det mye pokaler og sølv, flere seiere i Monte Carlo, for eksempel, franskmennene ble så sure at de sørget for at vinneren ble disket i 1966 for å slippe frem en Citroën på førsteplassen.
1000 sjøer ble vunnet mange ganger, Acropolis og RAC. Mini Cooper var virkelig en faktor i rallysporten i mange år.
Hyggelig også å bli minnet på at første gang Mini ble konkurransefremført av fabrikken – og dette var lenge før Cooper-tiden – var i Rally Viking i 1959.
Marcus Chambers, en meget stor mann som tok opp mesteparten av innevolumet i denne lille bilen med de bitte små hjulene, ble nummer 51 den gangen. Det var han som satte i gang samarbeidet med John Cooper året etter.
Men mer om Norge enn dette er det ikke her, selv om bilen også var mektig populær blant våre hjemlige hurtigkjørere.
Men det er mer om mye annet rart, og som vanlig – når jeg lukker en Graham Robson bok etter noen timer – har jeg en følelse av at nå vet jeg det som er verd å vite, og har blitt skikkelig underholdt underveis.
FAKTA:
Tittel: Rally Giants - Mini Cooper
Forfatter: Graham Robson
Utgiver: Veloce Publishing Ltd.
ISBN: 978-1-84584-183-6
Innhold: 128 sider / 100 bilder
Pris: £15,99 + porto