-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Endelig: 2008 er her
Det viser seg heldigvis – for oss med bokhyller og ikke bare skjermer – at Opplysningsrådet for Veitrafikken AS fremdeles utgir sin årlige statistikksamling på papir. Nå er endelig 2009-utgaven, den med tall for 2008, her.
Visste du at det er registrert 26 Porsche varebiler i Norge, i tillegg til to slike fra Alfa-Romeo og en fra Lancia? Til gjengjeld er Scania og MAN representert med to personbiler hver.
Dessuten er en tredel av alle Norges 158.000 mopeder 21 år eller eldre, og det kom 206 nye Buddy og 80 nye Reva på veien i fjor.
Poenget er at Opplysningsrådets årlige ”Bil og Vei – statistikk” også kan brukes som lesestoff.
Tabellene og de grafiske fremstillingene er selvfølgelig først og fremst beregnet på å være der når man trenger akkurat DEN informasjonen. Men det er så mye spennende og kuriøst her, at når man først begynner å bla, er det vanskelig å legge den fra seg. Er det ikke det som er kjennetegnet på et godt leksikon?
Og akkurat som et godt leksikon, er det så enkelt å gå seg vill i den at etter et kvarters spennende dypdykking, har man glemt hva man egentlig var ute etter.
2009-utgaven sjokkerer imidlertid oss ultrakonservative som har brukt denne siden den første gang kom ut som 1959-utgave.
Selv i A5-fasong, som var formatet helt til 1993-modellen, var omslaget det samme som vi fikk helt til i fjor. Nå er det erstattet med en merkelig collage av reklamebilder for forholdsvis eksklusive bilmerker.
Og inne i boken åpner nå hvert kapittel med et like lite relevant svart/hvitt foto hentet fra bilfabrikkers propagandamateriale.
Hvorfor i all verden er for eksempel første siden av kapittel ”Veinett, transport og trafikk” illustrert med en helside svart/hvitt detaljbilde av noe som skal antyde at Mercedes bruker håndsøm på bøttesetene i de mer eksklusive sportsvognene derfra?
Forsiktig har vi vel kanskje antydet tidligere at dersom noe skulle gjøres med det grafiske, var det kanskje en idé å bruke litt mer moderne programmer når stolper og kaker skal produseres.
Et kakediagram som viser fordelingen etter vektklasse av nye lastebiler i 2008, ser nøyaktig slik ut som den gang vi måtte bruke passer, linjal og tusj.
Nå er det ikke slik at vi egentlig trenger 7-fargede søylediagram med 3D-effekt, men når noe nå først var vedtatt endret i trykksaken, var det kanskje ikke den riktige enden man begynte med?
Det er et par andre endringer også. Et par kapitler er slått sammen, uten at vi mister noe av innholdet av den grunn. Men det er også kommet til noen nye tabeller.
For eksempel er tohjulinger viet en helt annen oppmerksomhet enn tidligere. Men publikasjonen er ikke blitt en eneste side tykkere, hvilket må bety at noen tabeller er blitt borte.
Foreløpig er jeg imidlertid ikke i stand til å sette fingeren på hva det er som mangler, så da kan det umulig være detaljer av kritisk verdi.
Alle kapitlene har gode innledninger som summerer opp innhold og utvikling i klar tekst. Dessuten er mange informasjoner, for eksempel om skatt eller avgifter, formet i ren prosa, i tillegg til tabeller som forteller om historikk og mengder.
At jeg kunne tenkt meg mail-adressene under ”Nyttige adresser” er bare en bagatell, både post- og web-adresse står jo der, og via den siste finner man som regel fort emailen.
Men det jeg virkelig kunne tenkt meg, var en forklaring på hvorfor vi i grafen som illustrerer ”Leveranse av bilbensin og autodiesel i liter”, nå kan slå fast at mengden diesel oversteg bensinmengden i begynnelsen av 2006, når tidligere utgavers grafikk klart viste at dette skjedde allerede i slutten av 2003.
Som sagt: ikke bare en meget nyttig publikasjon, men også en som med fordel kan leses som en bok, og som byr på både overraskelser og mysterier. Den sendes til alle medlemmer av Opplysningsrådet. Alle andre bør bestille den så fort som mulig. Gjerne på telefon 24 11 12 30.