-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
VW-klubb i 50 år
Det er moro når folk er så glad i greiene sine, klubben for eksempel, at de gir ut bok om det. Det har gammelfolkevognistene gjort. Og feirer de første 50 årene.
Allerede forsiden vekker nysgjerrighet: «Historien om verdens eldste Folkevognklubb» heter en herlig 100 siders samling anekdoter fakta og bilder.
Jeg går ut fra at klubben vet det, at det ikke finnes noen eldre. Og det i seg selv er jo ganske utrolig.
Det hele startet med den gamle krigs-restene, Kübel- og Schwimm-wagen, som det faktisk fantes en del av. Såpass mange at det kunne gjøres ganske gode penger på å eksportere dem tilbake til Tyskland.
Hvilket nok dessverre ble gjort i mange tilfeller, dessuten tørket utvalget tyskerbiler som var etterlatt i myrer og bak øde gårder inn – så i 1973 skjedde det en liten palassrevolusjon: man vedtok å åpne klubben også for etterkrigsbiler.
Riktignok bare de som var produsert før 1950, men det var da i hvert fall en ny åpning.
Samtidig endret man navnet fra det opprinnelige: Volkswagenklubben modell 40-45, til det den heter i dag: Veteran VW-Klubben.
Tre år senere lempet man på kravene igjen, da slapp man inn alle Bobler med delt bakrute, men etterhvert er det altså blitt «Norges største klubb for originale og modifiserte folkevogner».
Vi hører om trucklaster fulle av gamle deler, til klubbens eget delelager. Vi hører om den første klubbavisen i 1979 som har vokst seg til en av landets beste klubbaviser. Vi får tur- og treff-historier, både on-road og off-road.
Og vi får mengder med bilder, mange heldigvis av skikkelig glad amatør-kvalitet som virkelig fanger stemningen slik den var i Instamaticens tid.
Jeg aner ikke hvordan du få tak i boken, om den er til salgs eller bare for medlemmene eller om den allerede er «utsolgt». Jeg vet bare at sammen med Ford-M klubbens bok for et par år siden, er dette noe av det hyggeligste som har hendt i klubb-sammenheng i det siste.