-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
NAF 75 år:
Harmoni og glede hele veien?
MotorBransjen gjorde sitt tidlig i fjor, med å gratulere NAF med 75-årsdagen. Nå har NAF endelig gjort det selv, gratulert seg selv med dagen altså. I form av en morsom og innholdsrik bok. Det eneste den mangler er en litt tettere beskrivelse av hvordan Forbundet egentlig er blitt 75 år.
Morsommere før
Imidlertid er de helt klart at NAFs tidligste år var adskillig morsommere enn det som kommer frem her. Forsøket på å lage oljeselskap, for eksempel, for å holde bensinprisen nede. Eller all kranglingen om bladutgivelse. Eller interne opprør med ganske voldsomme beskyldninger mot tillitsmenn. Sånn sett uten betydning, vi vet alle at NAF har vokst seg til å bli en organisasjon som har et markedsandel som er hinsides det noe annet lands bilistorganisasjon kan oppvise. Det er bare det at det er ganske fornøyelig, 75 år etter, å se hva temaene egentlig var den gang, og hvilke skjulte agendaer man opererte med. I ettertid er plutselig ikke disse agendaene så skjulte lenger.
Redaktør
Knut Evensen har skrevet boken. Han er også redaktør av NAFs Veibok, og har klart vist, både der og her, at han får folk til å følge med i timen. Ikke minst elegant lay out og masse innskutte bi-informasjoner hjelper til å holde interessen levende. I denne jubileumsboken har han også fått god hjelp av en del veterane medlemmer og tillitsfolk, som mimrer medrivende om det som engang var.
Boken er ment for medlemmene, men alle i bilbransjen burde ha glede av å lese denne. Vi går ut fra at NAF klarer å skaffe den til andre interesserte også, selv om denne ISBN-nummer-frie 150 sider boken åpenbart ikke er ment til generell distribusjon. Synd, den er også et bidrag til norsk bilhistorie.