Rallybilbøker

Graham Robson skriver bøker fortere enn jeg skriver notiser til BilNorge. Mer enn 130 bøker har han gjort til nå.

Publisert Sist oppdatert

Grundig

Men denne engelskmannen, forfatter, rallykjører, teamleder, kommentator, journalist, organisator eller hva vi skal kalle ham, lar ikke produksjonstakten gå ut over kvaliteten. Her er det innside og detaljer du ikke ante fantes, enten fordi han var der selv med notisblokk, kamera og glimrende hukommelse, eller fordi han har oppsøkt de som var der og gjennomført grundige intervjuer.

Annen kildeforsking er han også glimrende på, det er ikke SÅ mange som er i stand til å finne frem til mer enn 30 år gamle serviceveiledninger fra Abarth!

Han skriver mest om ting som går fortere enn vanlig, selv om jeg kanskje bør legge til at en av de bøkene hans jeg har hatt mest glede av, var en som ble gitt ut for 4 år siden.

Den handlet, av alle ting, om Fords Transit som da fylte 40 år og var stappfull av moro og anekdoter som man skulle tro lå fjernt fra en som hadde brukt deler av livet sitt på å være mobil kontrollør på London-Mexico World Cup Rally.

Rally Giants

Akkurat nå har jeg vært gjennom to av hans bøker i Rally Giants-serien fra Veloce. Et greit format der man på litt over 100 mykperm sider får dybdebehandlet en av de rallybilene som mange av oss kan huske føyk forbi på skauen, 20 cm fra der vi sto. Noen av bilene er faktisk av den typen vi selv har kjørt også. Quattro eller en av de mange Escortene, for eksempel.

De to aktuelle bøkene nå dreier seg om Fiat 131 Abarth, som overtok etter legendariske Stratos, og Fords firehjulsdrevne Escort RS Cosworth, som var Fords nye generasjon etter en rekke legendariske bakhjulstrukne Escorter og et innslag av 4x4 Sierra.

Den første herjet i 70-årene og litt inn på 80-tallet, den andre var en 90-års bil som avsluttet 30 års Escort-karriere da Petter Solberg kjørte den siste fabrikks-Escorten inn til en 11. plass i Sverige i februar 1999. Rekk opp hånden alle som var der da!

Lik oppskrift

Robson angriper oppgavene på samme måte. Først en grundig gjennomgang av bilen, med solid bakgrunn, presentasjon av de som var sentrale for bilen, både ingeniører, førere og de som tok avgjørelser. Deretter en forholdsvis kronologisk gjennomgang av hva bilen faktisk gjorde og oppnådde.

Begge bøkene forteller ganske nøye om hva og hvilke som var fabrikksbiler, og hvordan man kan skille dem fra replikaer og kundebiler. Og ingen av dem prøve å rosemale de blemmene man gikk på underveis.

At Escort-boken kanskje gir enda mer følelse av innside enn Fiat-boken, er vel ikke noe å si på. Escorten er ferskere og England-basert, akkurat som forfatteren. Men det hindrer ikke at vi hører mye rett fra ingeniør Sergio Limone, som var en av de sentrale bak Abarth-utviklingen (og den Lancia 037 som kom etterpå). Begge bøkene er også utstyrt med fantastiske bilder som virkelig forteller hvordan det var for 30 eller 10 år siden.

Disse to bøkene ligger i en serie som også omfatter Stratos, Austin-Healey, 205 T16, Escort - både Mk 1 og RS, Quattro, Stratos og Impreza. Med disse bøkene i hylla, har du i tillegg til mye bilkunnskap en nesten sømløs rallyhistorie fra de siste 40 årene.

FAKTA:

Tittel: Ford Escort RS Cosworth & World Rally Car

Forfatter: Graham Robson

Utgiver: Veloce Publishing Ltd. http://www.veloce.co.uk/

ISBN 978-1-84584-181-2

Innhold: 128 sider / 100 fotos

Pris: £14,99 + porto

KLIKK HER FOR MER INFORMASJON FRA FORLAGET

LAST NED UTDRAG FRA BOKA

Tittel: Fiat 131 Abarth

Forfatter: Graham Robson

Utgiver: Veloce Publishing Ltd. http://www.veloce.co.uk/

ISBN 978-1-84584-182-9

Innhold: 128 sider / 100 bilder

Pris: £14,99 + porto

KLIKK HER FOR MER INFORMASJON FRA FORLAGET

LAST NED UTDRAG FRA BOKA

Powered by Labrador CMS